لینک های دسترسی

Breaking News

محب: مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در افغانستان برگزار شود


حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که مراحل بعدی مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان پی‌گیری شود.

آقای محب گفته است که حکومت افغانستان در خصوص مکان برگزاری مذاکرات کدام ملاحظهٔ مشخصی ندارد و آماده است در هر جای از کشور که گروه طالبان پیشنهاد می‌کنند، به شمول اعمار تاسیسات، آمادگی کامل بگیرد و مذکرات را به پیش ببرد.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندهٔ دوطرف پس از بیش از دوماه به توافقات ابتدایی دست یافتند.

آقای محب در حالی بر راه اندازی مذاکرات در افغانستان تاکیده کرده است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی گفته بود که "تمام مذاکرات در یک کشور نخواهد بود، خواست ما این است که همه باید در آن شامل باشند".

رییس جمهور افغانستان در مصاحبهٔ اول جولای (۱۱ سرطان) با تلویزیون ملی از اندونیزیا، ازبیکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین به عنوان کشورهای نام برده بود که علاقمند میزبانی مذاکرات صلح افغانستان اند.

در حالیکه جامعه جهانی و ایالات متحده بر مالکیت و رهبری افغانستان در مذاکرات صلح تاکید دارند، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که برگزاری مذاکرات صلح در داخل افغانستان به مردم این کشور توان نظارت و مالکیت بر آن را خواهد داد.

او گفته است: "مذاکراه کنندگان از مشکلات و پیشنهادات هموطنان خویش به گونهٔ بهتر آگاه خواهند بود و در این روند از مصارف اضافی نیز جلوگیری خواهد شد."

آقای محب تاکید کرده است که صلح افغانستان باید در عوض شرایط خارجی از واقعیت‌های جامعهٔ‌ افغانی متاثر بوده و سراسر و دایمی باشد.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که تجربه های گذشته نشان داده است صلحی که در خارج تامین شده و از شرایط خارجی متاثر باشد، منافع افغان‌ها را تامین نمی‌کند.

گروه طالبان تا اکنون در رابطه به این موضوع ابراز نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG