لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر از بند امیر در روزهای عید


مقام‌های محلی بامیان گفته اند که در روزهای عید قربان حدود صدهزار گردشگر از بند امیر نخستین پارک ملی افغانستان و بیش از ۱۰هزار گردشگر دیگر از ساحات باستانی مرکز شهر بامیان دیدن کرده اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان گفت که با وجود تشدید نا امنی‌ها در مسیرهای منتهی به بامیان، هزاران خانواده روزهای عید را با سیر و سیاحت به بامیان سپری کرده اند و از پنجشنبه گذشته تا کنون روزانه بیش از ۱۲۰۰ موتر گردشگران وارد بامیان شده است.

بند امیر به عنوان ساحۀ حفاظت شده و پارک ملی افغانستان اعلان شده است
بند امیر به عنوان ساحۀ حفاظت شده و پارک ملی افغانستان اعلان شده است

اسلم علوی، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان در این ‌باره به صدای امریکا گفت: "با وجودی ‌که آمار سیاحان داخلی و خارجی نسبت به سال‌های گذشته در بامیان کاهش را نشان می‌دهد اما در یک هفتۀ اخیر آمار سیاحان به شکل بی‌پیشنه افزایش یافته است".

ناامنی‌ مسیرهای مواصلاتی در ساحات درۀ غوربند پروان و جلریز میدان وردک از چالش‌های عمدۀ سیاحان در بامیان است. این ولایت با داشتن طبیعت زیبا و داشتن صدها آبده تاریخی سه دورۀ تمدنی زرتشت، بودایی و اسلامی جاذبۀ خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

بند امیر نخستین پارک ملی افغانستان در ۵۵ کیلومتری مرکز شهر بامیان یکی دیگر از ساحات طبیعی و دیدنی این ولایت است.

افزون بر بند امیر، بامیان ده ها آبدۀ تاریخی دارد که جاذبۀ خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است
افزون بر بند امیر، بامیان ده ها آبدۀ تاریخی دارد که جاذبۀ خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است

مقام‌ها امیدوار اند که افزایش آمار گردشگران در بامیان سبب افزایش عواید ملی و بهبود وضعیت اقتصادی مردم بامیان خواهد شد.

عواید هوتل داران نیز در یک هفتۀ اخیر افزایش داشته است. محمد تقی، مسوول یکی از رستوران‌ها در بامیان که آن را سالانه ۷۰ هزار افغانی اجاره گرفته است گفت: "در ایام عید قربان کار بد نبود روزانه حدود ۱۵ هزار افغانی عاید داشتیم".

با اینحال، برخی گردشگران، مانند نرگس که از کابل به بامیان آمده است از کمبود امکانات شاکی اند. خانم نرگس به صدای امریکا گفت: "نبود خدمات مخابراتی، نبود اتاق رهایشی، نبود رستوران و غذاهای مناسب از مشکلات عمده سیاحان است".

همچنان شماری از سیاحان از دولت می‌خواهند که بخشی از سرک بامیان - بند امیر که تا هنوز خامه است قیر ریزی شود.

مقام‌های بامیان با تایید برخی مشکلات گفته اند که تلاش می‌کنند با فراهم کردن سهولت‌های بیشتر برای گردشگران و راه اندازی عملیات‌های نظامی در مسیر جلریز و غوربند زمینه سفر گردشگران بیشتر را به بامیان فراهم سازند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG