لینک های دسترسی

Breaking News

فلات‌های شمال بندامیر ساحۀ حفاظت شده اعلام می‌شود


ریاست محیط زیست ولایت بامیان می‌گوید که به منظور حفاظت از منابع طبیعی و گونه‌های کمیاب حیات وحش، فلات‌های شمال بند امیر به حیث سومین ساحۀ حفاظت شدۀ بامیان اعلام می‌شود.

فلات‌های شمال بند امیر در ولسوالی یکاولنگ بامیان واقع شده است که مساحت آن به بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع زمین پوشیده از انواع جنگلات و گیاه می‌باشد.

ریاست محیط زیست بامیان می‌گوید که بر اساس تحقیقات موسسه امریکایی تحفظ حیات وحش (WCS) دراین ساحه بیش از ۱۵۰ نوع پرنده کمیاب و ۱۱ نوع حیوانات وحشی به شمول پلنگ فارسی زیست دارند.

محمدابراهیم دادفر، رییس محیط زیست بامیان روز یک شنبه (۲۶ جوزا گفت: "فلات‌های شمال بند امیر از ظرفیت بسیار بالا برخوردار است که انواع پرندگان، حیوانات وحشی و نباتات طبی وجود دارد و ادارۀ ملی محیط زیست در تلاش است منحیث پناهگاه حیات وحش این ساحه را حفاظت کند".

پیش از این ساحۀ پارک ملی بند امیر در بامیان و قلۀ شاه فولادی در مرکز شهر بامیان به حیث ساحات حفاظت شدۀ محیط زیستی بامیان اعلام شده بود.

فعالان محیط زیست می‌گویند که شکار پرندگان و حیات وحش و قاچاق بوته‌های کوهی در برخی ساحات بامیان هنوز از چالش‌های عمدۀ محیط زیستی محسوب می‌شود.

به گفته آنان با اعلام شدن این ساحۀ به حیث ساحۀ حفاظت شده محیط زیستی از حیوانات و نباتات موجود در این ساحه نیز حفاظت می‌شود.

محمدابراهیم ابرار، یکی از فعالان محیط زیست در بامیان گفت: "وقتی این ساحه به حیث ساحۀ حفاظت شده محیط زیستی اعلام شود یکی از خوبی‌هایش این است که از حیوانات وحشی موجود مثل پلنگ فارسی و گونه‌های مختلف آهنو حفاظت می‌شود".

در همین حال، برخی باشندگان بامیان و اعضای شورای ولایتی این ولایت می‌گویند، شکار حیات وحش و قاچاق گیاهان دارویی، هنوز هم از چالش‌های عمدۀ محیط زیستی در بامیان است.

اما ریاست محیط زیست بامیان می‌گوید که پس از این با همکاری نهادهای امنیتی جلو شکار غیر قانونی و قاچاق نباتات را از این ولایت خواهند گرفت.

همچنان مقام‌ها تأکید دارند که با اعلام شدن فلات‌های شمال بند امیر به حیث ساحۀ حفاظت شدۀ محیط زیستی در بامیان؛ این مکان یکی از ساحات با جذبۀ سیاحتی برای سیاحان داخلی و خارجی نیز معرفی خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG