لینک های دسترسی

Breaking News

شناسایی ده ها معدن در بامیان


سیحون کامگار، سرپرست ریاست اطلاعات و ارتباط عامه این وزارت می‌گوید که این معادن شامل آهن، ذغال سنگ، مس، سرب، جست، تنگستن، سیماب، سلفر، باریت، گچ، طلا، پولیمیتال، انتی‌ مونی و ذخایر سنگ‌های تزیینی میباشد.

آقای کامگار نیز افزود که یک معدن انتی مونی یا سنگ سُرمه که در بخش بطری‌سازی و تسلیحات نظامی به کار می‌رود، نیز در ولسوالی شیبر بامیان کشف شده است.

وزارت معادن افغانستان میگوید که به دلیل امنیت بهتر در بامیان، زمینۀ سرمایه گذاری در بخش استخراج معادن فراهم شده است.

اما شورای ولایتی بامیان به حیث نهاد ناظر بر عملکرد حکومت، از کارکرد وزارت معادن و پترولیم در این ولایت راضی نیست.

محمد حسن اسدی، عضو این شورای به صدای امریکا گفته است که "نه تنها ما، بلکه مردم بامیان نیز شاهد فعالیت ملموس و تاثیر گذار وزارت معادن در بامیان نبوده و کار عملی این وزارت انجام نداده است".

دیدبان شفافیت افغانستان پیش از این گفته بود که سکتور معادن و هایدرو کاربن‌ها میتواند بخش اعظم عواید ملی را تشکیل دهد و برای پیشبرد برنامه‌های توسعوی، منابع مالی را فراهم سازد.

کارشناسان اقتصادی نیز ذخایر معدنی افغانستان را پس از زراعت، شاخص مهم برای رشد اقتصادی افغان‌ها میدانند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG