لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش علاقمندی دختران به موسیقی در بامیان


در ولایت بامیان گروۀ از دختران آوازخوان و دمبوره نواز به همکاری یک هنرمند محلی این ولایت و حمایت مالی بنیاد آقاخان، کورس آموزش موسیقی و آوازخوانی 'صلصال' را تاسیس کرده اند.

تعداد از مؤسسین این کورس، دخترانی اند که در زمستان گذشته در انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان درکابل، نواختن موسیقی و آوازخوانی را یاد گرفته اند.

انتظار میرود که در این مرکز آموزش موسیقی، برعلاوۀ آوازخوانی، نواختن دمبوره، زیربغلی، طبله وهارمونیه آموزش داده شود.

ناصر سروش، یکتن از آوازخوانان محلی بامیان و استاد این کورس میگوید که علاقمندی دختران به یادگرفتن موسیقی محلی و آوازخوانی افزایش یافته است.

اما با پیشرفت پروسۀ صلح با طالبان، دختران آوازخوان در بامیان نگران اند که اگر طالبان در آینده شریک قدرت شوند، زنان همانند دورۀ حاکمیت این گروه نخواهند توانست که فعالیت‌های هنری و فرهنگی داشته باشند.

در این میان، صدیقه امیری، یکی از زنان آواز خوان در گروۀ هنری موسوم به صلصال میگوید" پروسۀ صلح بسیار خوب است همه مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند، اما حق وحقوق ما زنان نباید زیر پاشود".

بامیان هنرمند و آواز خوان زن ندارد، اما گروه موسیقی صلصال که هشت دختر نوازنده و آوازخوان عضو آن اند، در چندسال اخیر توانسته اند رونق بخش‌ محافل فرهنگی و کنسرت‌های تفریحی این ولایت باشند.

دختران آوازخوان و دمبوره نواز در بامیان از دولت افغانستان، جامعۀ جهانی و به خصوص ایالات متحدۀ امریکا میخواهند که در مذاکرات صلح، به صورت جدی از حقوق وفعالیت‌های زنان آوازخوان و نوازندگان محلی دفاع شود.

افزایش علاقمندی دختران به موسیقی در بامیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00

XS
SM
MD
LG