لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از خطر نابودی آبده های تاریخی بامیان


مسئولین محلی دربامیان می گویند پرواز طیاره ها ازنزدیک آبدات تاریخی بامیان، سبب آسیب رسانی جدی به این آبده ها شده است.

حبیبه سرابی والی بامیان می گوید: "شهرغلغله ورواق های مجسمه های تخریب شده بودا، در مرکز شهر بامیان درمسیر نشست و پروازطیاره ها قرار دارد."

به گفته ی والی بامیان، بیشتر پرواز هلیکوپترهای نظامی، قوای ایساف و اردوی ملی از نزدیک این دو آبده تاریخی صورت می گیرد و امکان دارد که در دراز مدت رواق مجسمه های بودا ودیوارهای شهرغلغله بیشترآسیب ببیند."

والی بامیان علاوه کرد، که وی چندین بار این موضوع را با مسئولین آیساف و مقامات اردوی ملی مطرح نموده است، اما آنان تاکنون در این باره، توجه جدی نکرده اند.

اما جنرال ظاهرعظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به رادیوآشنا صدای امریکا گفت: "درمورد خط و سیر پروازها، باید تعداد ازکارشناسان، ساحه پرواز ممنوع را دراین ولایت مشخص سازند."

جنرال عظیمی افزود، تاکنون کدام شکایتی را نیز دراین مورد از کسی دریافت نکرده است که پرواز هلیکوپترهای اردوی ملی سبب ریزش رواق مجسمه ها شده است.

حیدرعلی احمدی یک عضو شورای ولایتی بامیان می گوید که اگر میدان هوایی بامیان در داخل شهر باقی بماند، با پرواز طیاره های سنگین اضافه بر تخریب آبدات تاریخی دراین ولایت، باشندگان شهربامیان نیز از نظر روانی آسیب می بینند.

هرچند تلاش نمودیم تا نظر رییس اداره اطلاعات فرهنگ بامیان را نیز دراین مورد داشته باشیم اما او دراین باره حاضر به مصاحبه نشد.

مجسمه های تخریب شده بودا وشهر غلغله دو اثر تاریخی دوران بودایی و شاهان غوری اند که درمرکز شهربامیان قراردارد.

مجسمه های 55 و37 متری بودا که درزمانش بزرگترین تندیس های ساخته شده دست بشردر جهان بود درماه حوت سال 1379 خورشیدی توسط گروه طالبان تخریب گردید.

هم اکنون جز رواق این دومجسمه اثر از بودا باقی نمانده است.

XS
SM
MD
LG