لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش شکار گرگ و آهو در بامیان


فعالان و ادارۀ حفاظت از محیط زیست در ولایت بامیان از افزایش شکار حیوانات وحشی به خصوص یک نوع کمیاب گرگ و آهو در این ولایت ابراز نگرانی میکنند.

مقام‌های ادارۀ بین‌المللی تحفظ حیات وحش در بامیان میگویند که در روزهای اخیر چندین نوع کمیاب آهو و گرگ در ساحاتی از ولسوالی‌های ورس و یکاولنگ بامیان شکار شده است.

محمدابراهیم ابرار، رئیس این نهاد میگوید‌ که با وجود فرامین جداگانۀ رئیس جمهور در قبال منع شکار، بخش‌ های امنیتی هنوز نتوانسته اند که مانع شکار حیات وحش در این ولایت شوند.

در جریان یک هفتۀ اخیر دو گرگ در ولسوالی ورس و یکاولنگ بامیان و همچنان چندین آهو در ساحاتی از کهمرد و یکاولنگ این ولایت شکار شده است.

بر اساس سروی‌های امسال نهاد بین ‌المللی تحفظ حیات وحش، تا کنون بیش از ۱۷۰ نوع پرندۀ کمیاب در بامیان به خصوص در ساحاتی از فلات‌های شمال پارک ملی بند امیر شناسایی و ثبت شده است.

محققان این نهاد میگویند که تا اکنون موفق به ثبت تصاویر دو نوع آهوی کمیاب، چهار نوع پشک، نوعی از حیوانی بنام "بجر" و صدها نوع پرندۀ کمیاب در بامیان شده اند.

به گفتۀ نهادهای محیط زیست، بخش‌ های از درۀ آجر در ولسوالی کهمرد بامیان، شمال بند امیر از زیست‌گاهای مهم حیات وحش کشور محسوب میشود که باید جلو شکار حیوانات در آن ساحات گرفته شود.

ریاست محیط زیست بامیان می‌گوید که در حال حاضر ۱۱ نوع حیوان در این ولایت شامل لیست سرخ حیوانات وحشی است که باید از شکار آن جلوگیری شود تا نسل آن از انقراض نجات یابد.

ادارۀ محیط زیست بامیان گفته است که به شمول ۱۷۹ نوع پرنده کمیاب دو نوع بز کوهی، چند نوع حیوان سُم‌دار در این ولایت وجود دارد که در صورت جلوگیری از شکار، شمار آنان افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG