لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: آمار سیاحان داخلی بامیان به نصف کاهش یافته است


مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که به دلیل نبود پروازهای هوایی داخلی و افزایش نا امنی‌ها در مسیر راه بامیان، امسال آمار سیاحان به نصف، کاهش یافته است.

بر اساس آمار ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان، در سال ۱۳۹۶خورشیدی نزدیک به ۳۵۰ هزار سیاح داخلی از بند امیر دیدن کرده بودند؛ اما امسال این آمار به ۱۶۹ هزار و ۹۰۰ نفر کاهش یافته است.

مقام‌های محلی بامیان، تشدید نا امنی‌ها در مسیر شاهراه کابل_بامیان در ساحات ولایت میدان وردک و ولسوالی های چهارگانه غوربند پروانرا از عوامل عمدۀ کاهش رفت و آمد سیاحان در این سال می دانند

حمید جلیا، مدیر آبدات ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان امروز دوشنبه (۱۷جدی)در این باره به رادیو آشنا_صدای امریکا گفت: " یکی از مشکلات بزرگ برای سیاحان داخلی و خارجی، نداشتن پروازهای هوایی منظم و نبود میدان هوایی معیاری در بامیان است و متأسفانه امسال ما هیچ پرواز تجارتی به بامیان نداشتیم".

آقای جلیا، افزود که در جریان امسال، نزدیک به ۹ هزار سیاح داخلی و حدود۵۰۰ سیاح خارجی از ساحات باستانی در مرکز شهر بامیان نیز بازدید کرده اند.

پس از حمل مرگبار سال گذشته بر هوتل انترکانتینتال در کابل که در آن، چندین تن از کارمندان شرکت هوایی کام ایر کشته شدند ، این شرکت خصوصی هوایی تمامی پروازهایش را به بامیان قطع است.

در فصل تابستان سال جاری، مسیر بامیان _ کابل در ساحۀ میدان وردک به دلیل حملات مخالفان دولت و ناامنی برای حدود یک ماه بر روی ترافیک مسدود بود.

شماری از هوتل‌داران بامیان می‌گویند که کاهش قابل ملاحظۀ سیاحان داخلی و خارجی در سال جاری آنان را نیز متضرر کرده است.

ظفرعلی، یکی از مسئوولین هوتل صفا در بامیان در این باره گفت که امسال به دلیل کاهش آمار سیاحان، ماهانه ۲۵ تا ۳۰ هزار افغانی متضرر شده است.

او افزود: " در اوایل سال، شمار مهمانان ما خیلی خوب بود اما در فصل تابستان و خزان تعداد مهمانان خیلی کاهش یافت واصلأ مهمان نبود و ما ماهانه ۲۵ تا ۳۰ هزار افغانی ضرر کردیم".

ولایت بامیان با داشتن صدها آبدۀ تاریخی و مناظر بی نظیر طبیعی، یکی از ولایات امن و پر جاذبه در قلب افغانستان برای سیاحان داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

پارک ملی بند امیر و چهل برج در ولسوالی یکه ولنگ بامیان، مجسمه‌های تخریب شده بودا، شهر غلغله، شهر ضحاک و دره فولادی در مرکز شهر بامیان از جاذبه‌های سیاحتی این ولایت به شمار می‌روند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG