لینک های دسترسی

Breaking News

ترویج تراجنسیتی در کتاب‌های مکاتب؛ حکومت بنگله‌دیش دفاع کرد


یک ترانسجندر در بنگله‌دیش
یک ترانسجندر در بنگله‌دیش

حکومت بنگله‌دیش از تصمیم در مورد کتاب‌های جدید مکاتب پس از آن دفاع کرد که گروه‌های اسلامی با راه اندازی تظاهرات گفتند که در آن "تغییر جنسیت" و "همجنسگرایی" ترویج شده است.

هفتهٔ گذشته، صدها نفر در داکه، پایتخت بنگله‌دیش، دست به تظاهرات زده و خواستار حذف تغییرات جدید در کتاب‌های مکاتب و نصاب تعلیمی کودکان ۱۱ تا ۱۳ سال شدند.

در یک بخش کتاب علوم اجتماعی و تاریخ معاصر حکایت یک کودک به نام شریف درج شده که چگونه نام شریفه را انتخاب می‌کند و سپس زندگی در کنار سایر تراجنسیتی‌ها را اختیار می‌کند.

محمد ماشی‌الزمان یکی از مسوولان بورد ملی نصاب تعلیمی و کتاب‌های مکاتب در پاسخ به این انتقادات گفت که متن این کتاب‌ها برخوردها را نرم ساخته و موقف حقوقی تراجنسیتی‌ها را در بنگله‌دیش تغییر می‌دهد و درک بهتر از وضعیت آنان را ترویج می‌کند.

او افزود: "ما موضوع تراجنسیتی‌ها را شامل کرده ایم زیرا آنان بخش از نظر افتادهٔ جامعهٔ ما اند. آنان، غالباً از خانه‌های شان بیرون رانده می‌شوند."

حکومت بنگله‌دیش در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که شهروندان این کشور می‌توانند خود را منحیث جنسیت سوم معرفی کنند و این اقدام در سال‌های اخیر به تراجنسیتی‌ها حقوق بیشتر در بخش‌های تحصیلات عالی و مسکن داده است.

روحانیون اسلامی متعدد حتا با صدور فتوا تراجنسیتی‌ها را منحیث بخشی از شهروندان عادی این کشور اسلامی اعلام کرده اند. در سال‌های اخیر چندین تراجنسیتی در انتخابات محلی اشتراک کرده و برنده شده اند.

در بنگله‌دیش حدود ۱.۵ میلیون تراجنسیتی زندگی می‌کنند و از دیر زمانی با تبعیض و خشونت‌ مواجه اند. آنان غالباً به گدایی، فحاشی و جنایت رو می‌آورند.

مفتی فیض‌الله، منشی عمومی حزب اسلامی اوکیا جوتی می‌گوید که مقامات تلاش کرده اند زیر نام تراجنسیتی، همجنسگرایی را در کتاب‌های مکاتب ترویج کنند.

شمار دیگری نگران اند که کودکان در ایام کودکی در مورد تراجنسیتی بودن خواهند آموخت.

شریف الاسلام ریاض، رهبر جنبش محصلان اسلامی گفت که "تراجنسیتی در زمان ولادت مشخص نمی‌شود. پس چرا می‌خواهیم به ایام کودکی به اطفال خود در این مورد بیاموزانیم".

بنگله‌دیش، پاکستان و هند از کشورهای جنوب آسیا اند که بیشتر تراجنسیتی‌ها در آن زیست دارند و همواره خشونت را تجربه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG