لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بیجینگ به بایدن: مهار کردن چین 'ماموریت ناممکن' است


در حالی که حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در تلاش تقویت اتحادهای آسیایی علیه بیجینگ است، وزارت دفاع چین روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) به ایالات متحده هشدار داده است که هر گونه تلاش برای مهار کردن چین "ماموریت ناممکن" است.

وو چیین، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: "واقعیت‌ها نشان می‌دهد که مهار کردن چین ماموریت ناممکن است و فقط منجر به تیشه زدن به پای خود خواهد شد."

آقای چیین گفت: "با روی کارآمدن ادارۀ بایدن، روابط نظامی چین و امریكا در حال حاضر در یك نقطه شروع جدید تاریخی قرار دارد."

روابط ایالات متحده و چین در این اواخر به خاطر مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است.

فزون طلبی بیجینگ در دریای جنوب چین و مناقشۀ آن با تایوان از دیگر مسایلی بود که روابط چین و ایالات متحده را در زمان حکومت دونالد ترمپ، به شدت پرتنش ساخته بود.

همزمان چین، میلیاردها دالر را صرف تجدید قدرت نظامی خود کرده و شی جینپینگ، رییس جمهور چین می‌خواهد که اردوی آزادیبخش خلق چین را تا سال ۲۰۵۰ به یک نیروی کاملاً مدرن "در رده جهانی" تبدیل کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ چین از ایالات متحده خواست تا رویکرد "غیرمقابله‌ای، احترام متقابل و پیروزمندانه برای هردو جانب" را در پیش گیرد.

با اینحال، به نظر می‌رسد که با روی کارآمدن ادارۀ بایدن هم هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها میان دو ابرقدرت وجود ندارد. حکومت بایدن، اواخر هفتۀ گذشته یک دسته از کشتی‌های جنگی به شمول یک کشتی طیاره بردار را به آب‌های جنوب چین اعزام کرد.

چین طی سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای حضور خود را با ساختن جزایر و صخره‌های مصنوعی در مناطق مورد مناقشه افزایش داده است که باعث ناراحتی کشورهای همسایۀ چین در جنوب شرق آسیا شده است.

رییس جمهور بایدن در تلاش برای احیای روابط با دیگر کشورهای آسیایی روز چهارشنبه ۲۷ جنوری با یوشیهیدا سوگا، صدراعظم جاپان صحبت کرده و یکبار دیگر بر "تعهد خلل ناپذیر" دولت خود در دفاع از جاپان، از جمله جزایر مورد مناقشه سنکاکو، که چین ادعای مالکیت آنرا می‌کند، تاکید کرد.

در همین حال لوید آستن، وزیر دفاع جدید ایالات متحده همچنین در تماس‌های اخیر با همتایان خود در کوریایی جنوبی ، آسترالیا و هند، در مورد تهدیدات امنیتی منطقه بحث کرده است. این کشورها نیز در این اواخر شاهد تیرگی روابط با چین بوده اند.

در پاسخ، ژاو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه اتحاد امنیتی ایالات متحده و جاپان را "بقایای جنگ سرد" خواند و گفت که اختلافات در آب‌های جنوب چین باید بین "کشورهای درگیر" حل شود، نه کشورهای خارج از منطقه.

XS
SM
MD
LG