لینک های دسترسی

Breaking News

چین به پاداش‌دهی برای کشتار نظامیان امریکایی در افغانستان متهم شد


رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اخیراً معلومات تایید ناشدۀ استخباراتی را دریافت کرده است که نشان می‌دهد چین به "عمال غیردولتی افغان" پول پیشکش کرده است تا بر سربازان امریکایی مستقر در افغانستان حمله کنند.

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده که نخواست نامش گرفته شود، روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر (۱۱ جدی) در تماس با صدای امریکا جزییات این اطلاعات استخباراتی را که نخست توسط وبسایت خبری اکسیوس نشر شده بود، تایید کرد.

بر اساس گزارش اکسیوس "این اطلاعات استخباراتی در گزارش‌هایی شامل بود که به تاریخ ۱۷ دسمبر به رییس جمهور دونالد ترمپ گزارش داده شده بود و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی قصر سفید نیز به گونۀ شفاهی به آقای ترمپ در این مورد گزارش‌دهی کرده بود."

بر اساس گزارش اکسیوس، به مقام‌های امریکایی دستور داده شده است تا این یافته‌های استخباراتی را تثبیت کنند؛ اقدامی که ظاهراً تنش میان واشنگتن و بیجینگ را بیشتر خواهد کرد.

وانگ ونبین، یک سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز پنجشنبه ۳۱ دسمبر در یک کنفرانس خبری روزمره در پاسخ به پرسشی در این مورد گفت: "این چیزی جز خبر جعلی نیست که هدف آن بدنام کردن چین است."

سخنگوی وزارت خارجۀ چین گفت که هدف این اتهامات "لکه دار ساختن تصویر چین" و آسیب وارد کردن به روابط دو کشور است. او تاکید کرد که چین هرگز جنگی را بر ضد دیگران آغاز نکرده و نه هم به عمال غیردولتی پول پرداخته است تا کشورهای دیگر را آماج حملات قرار دهند.

آقای وانگ گفت که چین در منازعات افغانستان دخیل نشده و از روند صلح افغانستان به ابتکار ایالات متحده حمایت می‌کند. او بدون اشاره به کشور مشخصی گفت: "جامعۀ جهانی نتیجه‌گیری منصفانه کرده است که کی گردن شخی می‌کند، جنگ نیابتی را راه می‌اندازد و مشکلاتی را دامن می‌زند که منجر به اخلال صلح و ثبات منطقه می‌شود."

تا کنون روشن نیست که آیا در مورد "پاداش چین" برای کشتن نظامیان امریکایی به جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده نیز گزارش داده شده است یا خیر.

شبکۀ خبری سی ان ان از قول یک مقام تیم انتقالی جو بایدن گزارش داده که گفته است: "تیم ما با آنچه در توان دارد تلاش می‌کند تا در مورد این ادعاها از حکومت [ترمپ] بشنود و این مثال دیگری است که چرا ما نیاز داریم، به شمول وزارت دفاع، همکاری کامل داشته باشیم."

روابط ایالات متحده و چین در این اواخر به خاطر مسایل تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به شدت کشیده شده است.

تا کنون روشن نیست که این "عمال غیردولتی" که گفته می‌شود چین به آنان پیشنهاد پاداش داده است، کدام گروه بوده است. اما تا ماه فبروری سال روان که توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد، طالبان بیشترین حملات را بر ضد نظامیان امریکایی در افغانستان انجام می‌دادند.

چند ماه پیش، رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که روسیه برای کشتار نظامیان امریکایی در افغانستان به طالبان پاداش داده است، اما رییس جمهور ترمپ این خبر را جعلی خواند.

روزنامۀ نیویارک تایمز اواخر ماه جون از قول مقام‌های استخباراتی امریکا گزارش داد که معلومات در مورد انعام روسیه به طالبان به خاطر کشتن نظامیان امریکایی در اواخر فبروری به رییس جمهور دونالد ترمپ گزارش داده شده بود.

چند هفته پس از نشر این گزارش‌ها، رییس جمهور ترمپ در یک کنفرانس خبری در قصر سفید گفت که اگر ثابت شود که دیگر کشورها برای حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان انعام داده باشند، از آنان انتقام گرفته خواهد شد.

بر اساس توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان، تمام نظامیان خارجی باید تا ماه می‌سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند. رییس جمهور ترمپ چندی پیش دستور داد که تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۱ حضور نظامی امریکا در آن کشور به ۲۵۰۰ نفر کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG