لینک های دسترسی

Breaking News

لوکاشینکو: در صورت حمله بر بلاروس، در کنار روسیه وارد جنگ می‌شویم 


لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) هشدار داد که در صورت حمله بر کشورش، نیروهای بلاروسی دوشادوش روسیه وارد جنگ خواهند شد.

بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داده است که الکساندر لوکاشینکو می‌خواهد روز جمعه ۱۷ فبروری با ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه ملاقات کند.

کیف و کشورهای غربی به کرات ادعا کرده اند که پای بلاروس به طرفداری از روسیه به جنگ اوکراین کشانیده خواهد شد، اما مینسک این ادعاها را رد کرده است.

بلتا از لوکاشینکو نقل کرده که گفته است: "حتی اگر یک سرباز برای کشتن مردمم وارد قلمرو بلاروس شود، آماده‌ام از خاک بلاروس در کنار روس‌ها بجنگم."

او از هیچ کشوری نام نبرد اما گفت که "اگر آنان علیه بلاروس پرخاشگری کنند، پاسخ ما شدیدترین خواهد بود و جنگ شکل کاملاً‌ متفاوت را به خود خواهد گرفت".

روسیه از بلاروس منحیث میدان آغاز تهاجم نظامی علیه اوکراین استفاده کرد، اما این کشور تا اکنون در جنگ علیه اوکراین دخیل نشده است.

تمرین‌های مشترک نیروهای هوایی روسیه و بلاروس در اوایل سال جاری، یک بار دیگر نگرانی‌ها در مورد نقش فعالتر مینسک در جنگ روسیه با اوکراین را افزایش داده است.

نیروهای اوکراینی، با وجود از دست دادن شماری از مناطق در شرق این کشور، توانسته اند با کمک‌های نظامی کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده در مقابل تهاجم روسیه ایستادگی کنند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) ابراز امیدواری کرد که اوکراین در فصل بهار سال روان حملات تهاجمی تازه را بر ضد حملات روسیه آغاز کند.

آستن در نشستی در بروکسل، پایتخت بلجیم، گفت که ایالات متحده و متحدین غربی آن اطمینان می‌دهند که به حمایت خود از کیف قاطع باقی خواهند ماند.

در نتیجهٔ تهاجم روسیه بر اوکراین تا اکنون هزاران غیرنظامی جان باخته و میلیون‌ها نفر دیگر در داخل و به خارج از این کشور آواره شده اند.‌

در تهیهٔ این مطلب از گزارش رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG