لینک های دسترسی

Breaking News

بلاروس میزبان دایمی نیروها و تسلیحات هسته‌ای روسیه شد


السکندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، پس از رای دادن در همه پرسی تعدیل قانون اساسی کشورش
السکندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، پس از رای دادن در همه پرسی تعدیل قانون اساسی کشورش

شهروندان بلاروس در یک همه‌پرسی به طرفداری از میزبانی دایمی نیروها و تسلیحات هسته‌ای روسیه رای دادند.

بلاروسی ها روز یکشنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) به تعدیل قانون اساسی کشور‌شان رای دادند که دورهٔ حکومت الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس، را نیز تمدید می‌کند.

این همه پرسی در بلاروس زمانی صورت گرفته است که روسیه از چهار روز به اینسو اوکراین را مورد حملهٔ نظامی قرار داده است.

در عین حال،‌ انتظار می رود که نمایندگان مسکو و کیف در مرز اوکراین با هم گفتگو کنند.

خبرگزاری‌های روسیه از قول ایگور کارپنکو،‌ رییس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، گزارش داده اند که ۶۵.۱۶ در صد اشتراک کنندگان این همه پرسی به تعدیل قانون اساسی آن کشور رای مثبت و ۱۰.۷ در صد رای منفی دادند.

به گفتهٔ کاپنکو، ۷۸.۶۳ در صد واجدین شرایط رای دهی در همه پرسی روز یکشنبه اشتراک کرده بودند.

برای تطبیق تعدیل قانون اساسی بلاروس،‌ باید دست کم ۵۰ در صد واجدین شرایط رای دهی در همه پرسی اشتراک کنند و بیش از ۵۰ در صد رای دهندگان به تعدیل رای مثبت بدهند.

لوکاشینکو که از سال ۱۹۹۴ میلادی به این سو در قدرت بوده است،‌ در جریان اعتراضات بر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آن کشور که با ادعای تقلب همراه بود، تعهد داد تا همه پرسی را در مورد تعدیل قانون اساسی کشورش راه اندازی کند.

کشور های غربی از قبل گفته بودند که نتایج همه پرسی را که پس از سرکوب گستردهٔ مخالفان داخلی حکومت بلاروس برگزار می شود، به رسمیت نمی شناسند. به گفته فعالان حقوق بشر، تا روز یکشنبه بیش از هزار زندانی سیاسی در بلاروس وجود داشت.

با تعدیل قانون اساسی، لوکاشنکو، ۶۷ ساله، رد پای ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را دنبال می کند. آقای پوتین در سال ۲۰۲۰ میلادی نظارت بر رای گیری در مورد تغییر قانون اساسی کشورش را بر عهده داشت که امکان ماندن او در قدرت را تا سال ۲۰۳۶ میلادی را فراهم می‌کرد.

بلاروس، هفتهٔ گذشته به قوای روسی اجازه داد تا از شمال قلمرو آن کشور بر اوکراین حمله کند.

بر اساس معلومات مرکز پژوهشی ابتکار تهدید هسته‌ای (Nuclear Threat Initiative) پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی،‌ بلاروس شماری از سرگلوله‌های هسته‌ای شوروی وقت را به میراث برد،‌ اما سپس آنرا به روسیه برگرداند.

آقای لوکاشینکو در یکی از مراکز رای دهی روز یکشنبه گفت که او می تواند از روسیه بخواهد تا سلاح‌های هسته‌ای را به بلاروس برگرداند.

رییس جمهور لوکاشینکو گفت:‌ "اگر شما [کشور‌های غربی] تسلیحاتی هسته‌ای را به پولند و لیتوانیا در مرز‌های ما انتقال بدهید،‌ من هم به پوتین متوسل می شوم تا تسلیحات هسته‌ای ام را که بدون قید و شرط تسلیم کردم،‌ برایم برگرداند."

XS
SM
MD
LG