لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از طیاره‌های ملکی برای ماموریت انتقال از افغانستان کار می‌گیرد


ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۲۲ اگست ( ۳۱ اسد) گفت که در ماموریت انتقال از افغانستان، طیاره‌های ملکی به کار گرفته خواهد شد.

با آنهم، این طیاره‌ها اجازه وارد شدن به خاک افغانستان را نخواهند داشت، اما در انتقال آنعده‌ افرادی که از افغانستان بیرون شده اند، استفاده خواهد شد.

این اقدام مشکلاتی را برجسته می‌سازد که ادارهٔ جو بایدن در روند انتقال شهروندان امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر با آن مواجه است.

یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که ۱۸ طیاره از شرکت‌های یونایتد، خطوط هوایی امریکن و دلتا در این ماموریت دخیل خواهد بود.

این سومین بار است که قطعهٔ هوایی احتیاط ملکی فعال می‌شود. بار نخست این قطعه در جریان جنگ خلیج در سال ۱۹۹۰ و بار دوم در جریان تهاجم ایالات متحده بر عراق در سال ۲۰۰۲ فعال شده بود.

ایالات متحده و سایر کشورها، به شمول بریتانیا قوای چند هزار نفری را برای مدیریت روند انتقال شهروندان خارجی و افغان‌های آسیب‌پذیر به افغانستان فرستاده اند، اما این نیروها از میدان هوایی کابل بیرون نرفته اند.

مقامات امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته اند که لوید آستن،‌ وزیر دفاع امریکا پیشبینی کرده است که این روند بر پروازهای تجارتی این شرکت‌ها تاثیر برجسته‌ای نخواهد داشت.

موجودیت شمار محدود طیاره‌ها یکی از مشکلاتی است که ماموریت انتقال با آن مواجه است. مقامات از روند کند کاری وزارت خارجه و امنیت داخلی امریکا شاکی اند.

با آنهم در مورد امنیت میدان هوایی کابل نگرانی وجود ندارد؛ جاییکه در حدود ۶۰۰۰ نیروی خارجی، امنیت را تامین کرده اند.

XS
SM
MD
LG