لینک های دسترسی

Breaking News

اردوی امریکا برای نجات شهروندان این کشور از افغانستان هلیکوپتر فرستاد


مقامات امریکایی گفته اند که اردوی این کشور برای نجات بیش از ۱۶۰ شهروند امریکا از افغانستان که نمی‌توانستند خود را به میدان هوایی کابل برسانند، چندین بال هلیکوپتر فرستاده است.

فرانس‌پرس گزارش داده است این اقدام نشان می‌دهد که نیروهای امریکایی مایل اند برای نجات افرادی که می‌خواهند از افغانستان بیرون شوند، فراتر از ساحهٔ بروند که توسط امریکا مصوون نگهداشته شده است.

اما جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که این شهروندان امریکا در نزدیکی میدان هوایی کابل موقعیت داشتند و آنان از هوتل بارون که در نزدیکی میدان موقعیت دارد، توسط سه هلیکوپتر انتقال داده شده اند.

آقای کربی افزود که دلیل انتقال این شهروندان امریکایی توسط هلیکوپتر، ازدحام بیش از حد در دروازه‌های میدان هوایی کابل بود.

بر اساس معلومات مقامات امریکایی، در حدود ۶۰۰۰ تن از نیروهای امریکایی مصروف تامین امنیت میدان هوایی کابل اند.

این در حالی است که مقامات امریکایی دیروز از توقف شش ساعتهٔ ماموریت تخلیه از افغانستان خبر دادند. مقامات دلیل این تاخیر را موجودیت ازدحام در قطر خواندند.

این امر همچنان سبب شد تا هزاران نفر دیگر که آمادهٔ پرواز به ایالات متحده از میدان هوایی کابل اند، در انتظار بمانند.

افراد تخیله‌شده از افغانستان در قطر شکایت کرده اند که از سه روز به اینسو در یک هنگر طیارهٔ امریکایی در هوای گرم قطر، روی زمین خوابیده اند.

تورن‌جنرال امریکایی، هانک تیلور گفت که در جریان روز‌های پنجشنبه و جمعه طیاره‌های امریکایی در حدود ۶۰۰۰ هزار نفر را از میدان کابل انتقال داده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز گفت که روند انتقال از افغانستان یکی از "بزرگترین و مشکلترین" روند تخلیه هوایی در تاریخ است.

رییس جمهور بایدن اضافه کرد افرادی که شامل تخیله‌شوندگان اند، شهروندان امریکا، دارندگان اقامت دایمی (گرین کارت)، خانواده‌های آنان، متاقاضیان ویزهٔ خاص مهاجرت و خانواده‌های شان و افغان‌های اند که "با ما کار کرده اند و در کنار ما خدمت کرده اند، در محاربه با ما رفته اند و معاونت‌های باارزش" مانند ترجمانی را فراهم کرده اند.

او افزود که سایر افغان‌ها آسیب پذیر مانند رهبران زن و خبرنگاران نیز شامل این روند اند.

سفارت ایالات متحده در کابل به شهروندان این کشور در افغانستان توصیه کرده است که از رفتن به میدان هوایی کابل خودداری کنند.

در این آگاهی‌نامه آمده است که به دلیل تهدیدات امنیتی در بیرون از دروازه‌های میدان هوایی کابل، به شهروندان امریکا توصیه می‌شود که در حال حاضر از رفتن به سوی میدان خودداری کنند، مگر این که از سوی نمایندهٔ حکومت امریکا به آنان رهنمایی شده باشد.

این در حالی است که هزاران شهروند دیگر افغانستان که هیچ گونه مدرک و اجازهٔ مسافرت ندارد در میدان هوایی کابل تجمع کرده اند تا از افغانستان بیرون شوند؛ روندی که بیرون شدن سایر افراد واجد شرایط را دشوار کرده است.

مقامات امریکایی در کابل گفته اند که طالبان در بخش رسیدن افرادی به میدان هوایی کمک می‌کنند که پاسپورت امریکایی یا ویزهٔ امریکا دارند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز یک بار دیگر تصریح کرد که هرگونه اقدام طالبان علیه امریکایی‌ها در افغانستان با پاسخ "فوری و قوی نظامی ایالات متحده" مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG