لینک های دسترسی

Breaking News

ماموریت محاربوی امریکا در عراق تا اخیر سال پایان می‌یابد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که طی چند ماه آینده ماموریت جنگی نیروهای امریکایی مستقر در عراق به پایان خواهد رسید.

آقای بایدن این اظهارات را روز دوشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) در قصر سفید هنگام دیدار با مصطفی الکاظمی، صدراعظم عراق اظهار داشت.

رییس جمهور امریکا گفت که نقش جدید نیروهای امریکایی در عراق"ادامه آموزش، مساعدت، کمک و مبارزه با داعش (گروه دولت اسلامی) خواهد بود."

آقای بایدن مشخص نساخت که چه تعداد از ۲۵۰۰ سرباز امریکایی مستقر در عراق برای ماموریت جدید در آنجا باقی خواهند ماند.

هر دو کشور پس از جلسات تخنیکی در یک بیانیه مشترک گفتند: "روابط امنیتی کاملاً به نقش تعلیمی، مشاوره، کمک و تشریک اطلاعات مبدل خواهد شد و پس تا ۳۱ دسمبر ۲۰۲۱ هیچ نیروی جنگی ایالات متحده در عراق وجود نخواهد داشت. "

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید قبل از ملاقات رهبران این کشور گفت:" این یک تغییر در ماموریت است. این حذف مشارکت، حضور یا تعامل نزدیک ما با رهبران عراقی نیست."

در همین حال لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه به خبرنگاران گفت که سربازان امریکایی در عراق" قادر به انجام کارهای مختلف" استند.

آقای آستن در پاسخ به سوالی صدای امریکا مبنی بر نقش فعلی نیروهای امریکایی در عراق گفت که واضح کردن این موضوع دشوار است: " من می‌گویم که مهم این است که به ماچه پیشنهاد می‌شود یا چه وظیفه داده می‌شود تا آنرا انجام دهیم."

مقامات امریکایی می‌گویند که تاکید بر آن است تا عراق مانند هفت سال پیش دوباره به دست گروه دولت اسلامی سقوط نکند و به مرکز تروریستان مبدل نشود.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ در پایان جنگ عراق، نیروهای خود را از عراق بیرون کرد، اما در سال ۲۰۱۴ با ظهور گروه "دولت اسلامی" در عراق و سوریه دوباره به آن کشور بازگشت.

ایالات متحده و عراق در ماه اپریل سال روان نیز توافق کردند که ماموریت سربازان امریکایی را تغییر دهند، سربازان جنگی را از عراق بیرون کرده و بر آموزش و مشوره‌ دهی تمرکز کنند.

هم اکنون حدود ۲۵۰۰ سرباز امریکایی در عراق مستقر است و تغییر در ماموریت آن‌ها لزوماً به معنای کاهش تعداد آنان نخواهد بود.

رییس جمهور بایدن در حالی اختتام ماموریت جنگی نیروهای امریکایی در عراق را اعلام کرده که گروه‌های طرفدار ایران در آن کشور فشار بالای دولت عراق را برای خروج نیروهای امریکایی از آن کشور در مقایسه با هر زمانی دیگری افزایش داده اند.

این گروه‌ها امروز از تصمیم ایالات متحده منبی بر پایان ماموریت جنگی نیروهای امریکایی استقبال کردند.

XS
SM
MD
LG