لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن ۸۰۰۰ ویزه اضافی خاص مهاجرت را برای افغان‌ها منظور کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۳۰ جولای (هشتم اسد) قانون اضطراری را امضا کرد که براساس آن هشت هزار ویزه اضافی و ۵۰۰ میلیون دالر هزینه برای انتقال اضطراری، مسکن و سایر خدمات ضروری همکاران افغان نیروهای امریکایی فراهم خواهد شد.

مجلس سنای کانگرس ایالات متحده این لایحه‌ای ۲.۱ میلیارد دالری را روز پنجشنبه با اکثریت آرا و مجلس نمایندگان با ۴۱۶ رای موافق و ۱۱ رای مخالف تصویب کردند.

قصر سفید با صدور بیانیه‌ای از این قانون حمایت کرده و می‌گوید که ادارهٔ بایدن "به حمایت از مردم افغانستان از جمله به انجام تعهد خود به شهروندان افغان که برای دولت ایالات متحده یا به نمایندگی از آن‌ها کار می کردند، متعهد است."

ریچارد شلبی، سناتور ایالت الباما که در تدوین این قانون تلاش کرده می‌گوید که کمک نکردن به متحدان افغان "شرم آور" است چون ممکن پس از خروج نیروهای امریکایی توسط طالبان کشته شوند.

مچ مک‌کانل ، رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنا گفت که سناتورها "قصد دارند به وعده های ملت ما در مورد افغان‌های شجاع که برای کمک به امریکا و شرکای ما در مبارزه با تروریست‌ها خطر بزرگی را پذیرفتند، عمل کنند."

این در حالی است که نخستین گروه ترجمانان و اعضای خانواده‌‌های شان در یک پرواز ویژه روز جمعه ۳۰ جولای (هشتم اسد) تحت برنامهٔ "عملیات پناه متحدین" وارد ایالات متحده شدند.

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "امروز یک مقطع زمانی مهم است زیرا ما به تعهدات خود به هزاران شهروند افغان که شانه به شانه با سربازان و دپلومات‌های امریکایی در طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان کار کرده اند، عمل می کنیم."

قرار است حدود ۲۵۰۰ نفر دیگر که روند دریافت ویزهٔ خاص مهاجرت شان تکمیل شده طی چند هفتهٔ آینده به امریکا منتقل شوند.

پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که تا تاریخ ۱۱ سپتمبر سال روان تمام قوای امریکایی از افغانستان بیرون خواهد شد، این نگرانی در واشنگتن افزایش یافت که با خروج کامل قوای خارجی از افغانستان، گروه طالبان در صدد انتقام جویی از آنعده شهروندان افغانستان خواهد برآمد که در دو دهۀ گذشته با قوای خارجی مستقر در افغانستان همکار بوده اند.

مقام‌های حکومت ایالات متحده می‌گویند که حدود ۲۰ هزار افغان برای ویزهٔ ویژۀ مهاجرت به امریکا درخواست داده اند که نصف این درخواست‌ها در مراحل مقدماتی بررسی و طی مراحل قرار دارد.

XS
SM
MD
LG