لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از خانواده‌های قربانیان حملۀ مرگبار مکتب تکزاس دلجویی می‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز ۲۹ می (هشتم جوزا) برای دلجویی از خانواده‌هایی که فرزندان شان را در جریان حمله بر یک مکتب در شهر یووالد از دست دادند، به ایالت تکزاس سفر کرده است.

در حملهٔ سه شنبه گذشته بر مکتب ابتداییه راب در شهر یووالدی، کم از کم ۱۹ کودک دانش‌آموز و دو معلم به ضرب گلوله کشته شدند.

رییس جمهور بایدن دستور داده است که برای جلوگیری از تکرار چنین کشتار دسته جمعی در این کشور اقداماتی روی دست گرفته شود. تا اکنون تلاش‌های مکرر دموکرات‌ها برای وضع محدودیت بیشتر بر مقررات دسترسی به سلاح ناکام مانده است.

رییس جمهور بایدن روز گذشته در جریان سخنرانی در پوهنتون دلاویر گفت: "ما نمی‌توانیم تراژیدی را غیرقانونی بسازیم، این را می‌دانم، اما می‌توانیم امریکا را مصوون تر سازیم. ما در نهایت می‌توانیم کاری کنیم که باید برای حفاظت از زندگی‌ مردم و کودکان خود آن را انجام دهیم."

در این سفر، جیل بایدن، بانوی نخست امریکا، نیز رییس جمهور بایدن را همراهی می‌کند. آنان به محل یادبود از قربانیان حملهٔ هفته گذشته در بیرون از مکتب ابتداییه راب رفته و با بستگان قربانیان و مسوولین امنیتی که برای مهار کردن حمله به این محل شتافته بودند، دیدار خواهند کرد.

باشندگان محل روز گذشته برای یادبود از قربانیان در این ساحه گردهم آمده بودند و شماری از آنان از واکنش کند پولیس انتقاد کردند.

سامیول سالیناس ۱۰ ساله، یکی از شاگردان این مکتب که در زمان گلوله باری خود را مرده انداخته بود، به رسانه‌های محلی گفت که حمله کننده داخل صنف آنان شده و قبل از گلوله باری گفت که "شما همه خواهید مرد."

مقامات ایالت تکزاس پذیرفته اند که در حدود ۱۹ افسر پولیس در حدود یک ساعت در دهلیز مکتب حضور داشتند و در این مدت داخل اتاقی نشدند که حمله کننده در آن موجود بود. مقامات گفته اند که پولیس به این فکر بود که حمله کننده همه را در آن اتاق کشته است و این "تصمیم نادرست" بود.

با آنهم، حمله کننده، سلوادو راموس ۱۸ ساله، در نهایت از سوی پولیس به ضرب گلوله کشته شد.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، شهروندان این کشور حق داشتن و مالکیت اسلحه را دارند، اما این موضوع همواره یکی از مباحث داغ انتخاباتی و سیاسی در واشنگتن دی‌سی بوده است، زیرا سالانه هزاران نفر در اثر خشونت‌‌های مسلحانه در سراسر این کشور کشته و زخمی می‌شوند.

مشخص نیست که این بار قانونگذاران جمهوریخواه با طرح دموکرات‌ها برای سختگیرانه‌تر کردن حق ملکیت اسلحه توافق خواهند کرد یا خیر. نظر به ترکیب کنونی حزبی مجلس سنای ایالات متحده، باید کم از کم ۱۰ قانونگذار جمهوریخواه از طرح پیشنهادی حکومت بایدن حمایت کنند، در غیر آن یکبار دیگر تلاش دموکرات‌ها برای کنترول اسلحه در ایالات متحده ناکام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG