لینک های دسترسی

Breaking News

خروج ترکیه از پیمان منع خشونت علیه زنان، بایدن ناراض است 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا از تصمیم دولت ترکیه برای بیرون شدن از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان ابراز "تاسف عمیق" کرده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز گذشته ۲۰ مارچ (۳۰ حوت) تصمیم خود به خروج از این کنوانسیون را اعلام کرد که به باور ناظران، خبر خوشی برای حزب محافظه‌کار او تلقی می‌شود.

اعضای حزب آقای اردوغان همواره گفته بودند که این کنوانسیون تهدیدی برای بقای نهاد خانواده است.

با این حال، تصمیم آقای اردوغان با اعتراض‌های گسترده داخلی و بین‌المللی روبرو شده است.

رییس جمهور بایدن، با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: "این (تصمیم) یک گام دلسردکننده به عقب برای جنبش بین‌المللی منع خشونت علیه زنان است."

او افزوده که این اقدام "ناگهانی و بی‌دلیل مایه تاسف عمیق است."

آقای بایدن در اعلامیه گفته است: "خشونت جنسیتی آفتی است که تمام کشورها را در گوشه گوشهٔ جهان آسیب می‌زند. در هفته‌های اخیر، نمونه‌های فراوانی از حملات وحشتناک و بی‌رحمانه به زنان را شاهد بوده ایم، به شمول قتل‌های غم‌انگیز در جورجیا."

در همین حال تظاهرات گسترده‌ای در مخالفت با این اقدام آقای ادوغان در ترکیه نیز راه اندازی شد؛ اقدامی که حکومت ترکیه تا اکنون دلیلی واضحی به آنرا بیان نکرده است.

کنوانسیون منع خشونت علیه زنان که از سوی ۴۵ کشور و اتحادیه اروپا امضا شده، دولت‌ها را مکلف می‌سازد تا برای مبارزه با خشونت خانوادگی و خشونت علیه زنان قوانین سختی تدوین کند.

روز گذشته شورای اروپا که عالی‌ترین نهاد حقوق بشری اروپا است، تصمیم ترکیه برای بیرون شدن از این کنوانسیون را محکوم کرد.

امریکا و ترکیه که هر دو عضو پیمان ناتو هستند، از سال ۲۰۱۶ به این طرف روابطی توام با تنش داشته اند.

از زمان برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه جنوری تا حال، هیچ دیداری میان او و همتای ترکی‌اش صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG