لینک های دسترسی

Breaking News

فرمان اجرایی جو بایدن در مورد دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان


جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد.

براساس این فرمان اجرایی تمام موسسات مالی در ایالات متحده باید دارایی‌های مربوط به دافغانستان بانک را به یک حساب تلفیقی در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک انتقال بدهند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مردم این کشور با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده اند که دلیل عمدۀ آن قطع کمک‌های است که جامعۀ جهانی به حکومت پیشین افغانستان فراهم می‌کرد.

از سوی دیگر، با مسلط شدن طالبان، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ده میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویارک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار داد.

در فرمان به نقل از آقای بایدن آمده است "که برای جلوگیری از بحران گستردهٔ بشری و فروپاشی اقتصادی در افغانستان که یک تهدید غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده می‌باشد وضعیت اضطراری ملی برای مقابله با این تهدید اعلام می کنم".

براساس این فرمان دولت ایالات متحده تلاش خواهد کرده تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند.

بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود.

بسیاری از قربانیان تروریزم در ایالات متحده، از جمله بستگان قربانیانی که در حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ جان خود را از دست دادند، ادعاهایی را علیه طالبان مطرح کرده اند و از محاکم در ایالت متحده خواسته اند تا از این پول‌ها برای آنان غرامت پرداخته شود.

این در حالی است که قصر سفید تحت فشار ملل متحد و گروه‌های امدادرسان قرار دارد، تا از این پول در فیصله‌های محکمه استفاده نشود؛ اما قربانیان حملات سال ۲۰۰۱ و شماری از خانواده‌هایشان که از فیصله‌های قبلی محکمه ناراضی اند، در پی به دست آوردن این پول اند.

ملل متحد و گروه‌های امدادرسان ترجیح می‌دهند که از پول‌های منجمد شده برای نجات بانک مرکزی افغانستان، تسهیل کسر نقدینگی، رسیدگی به فقر، گرسنگی و مشکلات اقتصادی افغانستان استفاده شود.

گروه طالبان به کرات از امریکا و سایر کشور‌ها و سازمان‌های که در حدود ۱۰ میلیارد دالر پول‌های افغانستان را راکد کرده اند،‌ خواسته است که هرچه زودتر این پول‌ها را به دسترس آنان قرار دهند تا از مشکلات اقتصادی این کشور کاسته شود.

محمد نعیم، یکی از سخنگویان طالبان امروز در صفحه تویترش با انتقاد از منجمد کردن دارایی‌های افغانستان نگاشته است:" دزدی پول‌ های مسدود شده ملت افغان توسط امریکا و تصرف کردن در آن نشان دهنده پایین ترین سطح افتاده گی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است. شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگترین و شرم آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست با هم بدهند. "

XS
SM
MD
LG