لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از خواست گوتیرش برای رهایی دارایی‌های افغانستان استقبال کردند


مقام‌های طالبان از خواست انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان استقبال کرده و بار دیگر خواستار رفع تحریم‌های امریکا شدند.

آقای گوتیرش روز گذشته خواستار تعلیق قوانینی شد که مانع استفادۀ پول برای نجات جان افغان‌ها و اقتصاد افغانستان شده است. او افزود که باید مسیری برای آزادسازی مشروط دارایی‌های منجمد شدهٔ افغانستان جستجو شود.

آقای گوتیرش به خبرنگاران گفت: "باید به بودجه بین‌المللی اجازه داده شود تا حقوق کارکنان بخش عامه را بپردازند و به موسسات افغان که مراقبت‌های صحی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی را ارایه می‌کنند، کمک کنند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز جمعه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) در صفحۀ تویترش نگاشته است که این‌گونه موقف‌ها از جانب رهبری ملل متحد به "پرستیژ این سازمان جهانی" در قبال حقوق ملت‌ها مفید است.

آقای مجاهد بار دیگر تاکید کرده است که ایالات متحدۀ امریکا باید دربارۀ انجماد دارایی‌های افغانستان، به "صدای جهانی" پاسخ مثبت داده و هرچه زودتر سرمایۀ مردم این کشور را آزاد کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در حدود ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند؛ اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور جنگ‌زده را وخیم‌تر کرد.

سر منشی ملل متحد همچنین افزوده است که کارکرد بانک مرکزی افغانستان باید حفظ شده و مسیری برای آزادسازی "مشروط" ذخایر ارز خارجی این کشور مشخص شود.

او تاکید کرده است که تلاش برای تزریق سریع پول به هدف جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان که منجر به فقر، گرسنگی و تهی‌دستی میلیون‌ها نفر در این کشور خواهد شد، ادامه یابد.

ملل متحد پیش از این هشدار داده بود که مردم افغانستان در آستانۀ زمستان با قحطی و گرسنگی گسترده دست و گریبان بوده و بر اساس تخمین این نهاد اگر کمک‌های آنی فراهم نشود، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان از وضعیت موجود بشری در کشورشان متاثر خواهند شد.

این در حالی است که پیش از این، قصر سفید گفته بود که برای رهایی حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی افغانستان که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در ماه اگست، راکد شد، هیچ برنامهٔ فوری وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG