لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در پی وحدت استم نه انقسام، زمان التیام امریکا است


جو بایدن در نخستین سخنرانی پس از آنکه براساس آرای شمارش‌شده برندۀ انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده معرفی شد، خطاب به مردم امریکا گفت که با هم کنار آمده و امریکا را التیام ببخشند.

آقای بایدن که نا وقت شام شنبه هفتم نومبر (۱۷ عقرب) در بین جمعیت کثیری از حامیانش در شهر ولمینگتن، ایالت دلاویر سخنرانی می‌کرد، گفت: "تلاش خواهم کرد تا رییس جمهوری باشم که در صدد ایجاد انقسام نه بلکه، در تلاش وحدت باشد. من ایالت‌ها را سرخ [جمهوریخواه] و آبی [دموکرات] ندیده بلکه آن را همواره ایالات متحده خواهم دید."

آقای بایدن روز شنبه توانست پس از پیروزی در ایالت پنسلوانیا و کسب ۲۰ رای انتخاباتی این ایالت بر آقای ترمپ غالب شود. اندکی بعد آقای بایدن برندۀ انتخابات در ایالت نوادا نیز اعلان شد و شمار آرای انتخاباتی اش به ۲۷۹ افزایش یافت.

برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک نامزد باید از جمع ۵۳۸ رای انتخاباتی کم از کم ۲۷۰ رای را از آن خود کند.

جو بایدن که در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ نیز نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده بود، با اشاره به ناکامی اش در آن دو کارزار انتخاباتی گفت که یاس کسانی را درک می‌کند که برای دونالد ترمپ رای داده اند، اما گفت: "آنان دشمنان ما نیستند. آنان امریکایی‌ها اند."

آقای بایدن گفت که نخستین اولویت کاری وی مهار کردن سیر پیشروندۀ همه‌گیری کروناویروس در ایالات متحدۀ امریکا خواهد بود.

او گفت: "روز دو شنبه، گروهی از دانشمندان و متخصصان پیشتاز را به صفت مشاوران انتقالی نامزد خواهم کرد تا در تدوین طرح بایدن-هریس برای مقابله با کووید که تطبیق آن در ۲۰ جنوری آغاز خواهد شد، کمک کنند. او گفت که این طرح بر بنیاد علوم خواهد بود...این طرح از هیچ تلاش یا تعهد برای برگرداندن این همه‌گیری مضایقه نخواهد کرد."

پیش از آقای بایدن، کاملا هریس معاون منتخب ریاست جمهوری امریکا سخنرانی کرد، کسیکه به عنوان نخستین زن سیاهپوست امریکایی هندی‌تبار نام خود را ثبت تاریخ امریکا کرده است.

خانم هریس خطاب به حامیانش گفت: "شما آرزو، اتحاد، شایستگی، علم و بله، حقیقت را برگزیدید. شما جو بایدن را به صفت رییس جمهور آیندۀ ایالات متحده انتخاب کردید."

اندکی پس از آنکه رسانه‌های امریکایی جو بایدن را برندۀ انتخابات اعلام کردند، ستاد انتخاباتی آقای ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفت که نتایج انتخابات را به چالش کشیده و به محکمه عارض خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: "همه می‌دانیم که جو بایدن تعجیل می‌کند تا به گونۀ نادرست خود را برندۀ بنمایاند، و متحدان رسانه‌ای وی سرسختانه در تلاش کمک اش استند. آنان نمی‌خواهند که حقایق برملا شود. حقیقت مسلم این است که تا نهایی شدن این انتخابات راه درازی در پیش است."

بر اساس این اعلامیه، ستاد انتخاباتی آقای ترمپ روز دوشنبه نهم نومبر در محکمه عارض خواهد شد تا "تضمین شود که تمام قوانین انتخاباتی تطبیق شده و برندۀ حقیقی، کرسی را از آن خود کرده است".

ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ خواستار این است تا آرای ایالت‌هایی که در آن جو بایدن با تفاوت بسیار کم از آقای ترمپ برنده شده است، بازشماری شود.

XS
SM
MD
LG