لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف اختلاف بر مسایل تجارتی، بایدن از مکرون استقبال گرم کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه اول دسمبر (۱۰ قوس) از امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در قصر سفید با تشریفات خاص استقبال کرد و بر اتحاد "خلل‌ناپذیر" واشنگتن-پاریس تعهد کرد.

افزون بر هموار شدن فرش سرخ به استقبال از رییس جمهور فرانسه، قطعات خاص قوای بحری، اردو و نیروهای هوایی هنگام ورود مکرون به قصر سفید تشریفات خاص را انجام دادند.

بایدن پس از پذیرایی از همتای فرانسه‌ای خود گفت: "فرانسه دیرینه‌ترین متحد ما است، شریک خلل ناپذیر ما در آرمان‎ آزادی است."

مکرون نیز تذکر داد که امریکا و فرانسه در جنگ‌های زیادی در کنار هم رزمیده‌اند و به ایتلاف غرب برای کمک به اوکراین در جنگ آن کشور علیه تهاجم روسیه اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، سپس دو رهبر در تالار بیضوی قصر سفید در مورد مسایلی چون جنگ اوکراین، رسیدگی به صعود چین و نگرانی اروپا از اینکه پالیسی‌های بایدن مبادا منجر به جنگ تجارتی شود، بحث کردند.

سال گذشته روابط واشنگتن و پاریس به خاطر معاملۀ فروش زیردریایی‌هایی امریکایی به آسترالیا که منجر به فسخ قرارداد آسترالیا با فرانسه شد، پرتنش شده بود. مکرون در دیدار با بایدن بار دیگر با لحن رک و راست و با اشاره به قرارداد فروش زیردریایی به آسترالیا گفت که تنها از بار فرهیختگی به واشنگتن نیامده است.

مکرون همچنان از پالیسی بایدن برای تقویت اقتصاد سبز در ایالات متحده انتقاد کرد و گفت که اینکار سبب زدوده شدن مشاغل در اروپا می‌شود. این پالیسی که به نام "قانون کاهش تورم" یاد می‌شود صنایع و تولیدات سبز و سازگار با محیط زیست را در ایالات متحده ترویج می‌کند.

مکرون در مصاحبه با شبکۀ خبری ای‌بی‌سی گفت: "پیامد قانون کاهش تورم این است که شما [امریکا] البته مشکلات تان را حل خواهید کرد، اما به مشکل ما افزوده خواهد شد." رییس جمهور فرانسه هشدار داد که چنین پالیسی سبب "انشعاب غرب" شده می‌تواند.

با اینحال، قصر سفید گفته است که شرکت‌های اروپایی نباید از پالیسی اقتصاد سبز ایالات متحده بیمناک باشند. کارین ژان-پییر، سخنگوی قصر سفید گفت که پیشرفت‌های ایالات متحده در زمینۀ اقتصاد انرژی پاک، به اروپایی‌ها هم سود خواهد رساند.

مکرون و همسرش بریژیت شام چهارشنبه مهمان ضیافتی به میزبانی جو بایدن و همسرش جیل در یک رستوران مجلل ایتالیایی در واشنگتن دی سی بودند و جان باتیستی، هنرمند مشهور امریکایی در جریان این ضیافت شام اجرای زندۀ موسیقی داشت.

XS
SM
MD
LG