لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن برای احیای اتحاد اروپا عازم پاریس می‌شود


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در تلاش برای احیای اتحاد میان امریکا و شرکا اروپایی آن، به پاریس، پایتخت فرانسه سفر می‌کند.

این نخستین سفر آقای بلینکن به فرانسه پس از ایجاد تنش میان پاریس و واشنگتن بر سر توافق سه جانبه امنیتی موسوم به AUKUS میان آسترالیا، بریتانیا و ایالات متحده خواهد بود.

روابط واشنگتن و پاریس پس از آن پر تنش شد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۵سپتمبر از توافق جدید امنیتی با بریتانیا و آسترالیا خبر داد.

بر اساس این توافق، آسترالیا دست‌کم به هشت کشتی زیر دریایی امریکایی مجهز با انرژی هسته‌ای دست خواهد یافت. این کشتی‌ها در آسترالیا با استفاده از تکنالوژی امریکا ساخته خواهد شد.

این توافق پس از آن صورت گرفت که آسترالیا قبل از آن توافق ساخت کشتی‌های زیردریایی مجهز با مواد سوخت دیزل و برق با فرانسه را لغو کرد، اقدامی که موجب خشم مقام‌های پاریس شد.

پس از اعلام توافق جدید امنیتی میان ایالات متحده و آسترالیا، فرانسه سفرای خود را از امریکا و آسترالیا فرا خواند.

ژان ایو لودریان،‌ وزیر خارجهٔ فرانسه گفته است که "بحران اعتماد" میان ایالات متحده و فرانسه وجود دارد.

اما پس از یک تماس تلیفونی میان جو بایدن، رییس جمهور امریکا، و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه که به تاریخ ۲۲ سپتمبر صورت گرفت، رهبران دو کشور تلاش کردند تا تنش میان واشنگتن و پاریس کاهش یابد. رهبران دو کشور تصمیم گرفتند تا روند "مشوره‌های عمیق" را برای اعتماد سازی آغاز کنند.

کارشناسان انتظار دارند که آقای بلینکن با استفاده از روابط قوی که با فرانسه دارد، قادر شود تا در جریان سفرش به پاریس، روابط میان ایالات متحده فرانسه را بهبود ببخشد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده قرار است شورای سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی را در پاریس را رهبری کند. شصت‌مین سالگرد این سازمان قرار است به تاریخ پنجم و ششم اکتوبر ۲۰۲۱ میلادی در پاریس برگزار شود.

XS
SM
MD
LG