لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف تنش میان واشنگتن و انقره، بایدن و اردوغان دیدار کردند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در حاشیۀ نشست گروه ۲۰ اقتصادی بزرگ جهان (جی ۲۰) در روم با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دیدار کرد.

تا کنون جزییاتی در مورد مسایلی که در این دیدار بحث شده، به بیرون درز نکرده است، اما انتظار می‌رفت که وضعیت حقوق بشر در ترکیه و درخواست انقره برای خریداری جنگنده‌های اف-۱۶ امریکایی از مسایل شامل در بحث این دو رهبر باشد.

آقای بایدن روز یکشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) پیش از دیدار با آقای اردوغان گفته بود که "در نظر دارد گفتگوی خوبی" داشته باشند.

یک روز پیش از این دیدار، مقام‌های امریکایی گفته بودند که رییس جمهور بایدن در خصوص هرگونه اقدامات "شتاب‌زده" که به سود روابط ایالات متحده-ترکیه تمام نشود، هشدار خواهد داد.

مقام‌های امریکایی همچنان در پی هشدار ترکیه مبنی بر اخراج سفیر ایالات متحده و چندین کشور دیگر گفتند که از ایجاد بحران باید جلوگیری شود.

پس از آنکه ترکیه سیستم دافع هوای اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد، قانوانگذاران امریکایی با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به انقره مخالفت کردند.

پیش از این، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته بود که ایالات متحده پیشنهاد کرده است که در بدل سرمایه‌گذاری انقره در طیاره‌های اف-۳۵، طیاره‌های جنگی اف-۱۶ به ترکیه بفروشد.

امریکا پس از آن انقره را از برنامهٔ خریداری جنگنده‌های اف-۳۵ بیرون کرد که ترکیه با وجود هشدارهای واشنگتن از روسیه سیستم دفاع راکتی اس-۴۰۰ را خریداری کرد.

XS
SM
MD
LG