لینک های دسترسی

Breaking News

تغییر اقلیم و بهبود اقتصاد جهان،‌ محور بحث سران گروه جی-۲۰


رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (جی۲۰) نشست دو روزه خود را به روز شنبه ۳۰ اکتوبر(۸ عقرب) در روم، پایتخت ایتالیا آغاز کردند. بحث در مورد رسیدگی به تغییر اقلیم، چگونگی بهبود وضعیت اقتصادی در جریان شیوع همه‌گیری کروناویروس و حداقل مالیات بر شرکت های جهان، در صدر اجندای این نشست قرار دارد.

اجندای روز اول نشست جی۲۰ بیشتر بر مبارزه با کروناویروس متمرکز بود. در این عرصه توافق و تعهد صورت گرفت که تا اواسط سال ۲.۲۲ باید ۷۰درصد نفوس جهان واکسین شود.

نشست روز دوم گروه جی۲۰ بر تغییر اقلیم تمرکز خواهد داشت که در شهر گلاسگوی اسکاتلند برگزار می‌شود. اما در این نشست توقع در مورد تعهدات اساسی جدید برای مبارزه با تغییر اقلیم، اندک است.

ماریو دراگو، صدراعظم ایتالیا که این نشست را میزبانی می‌کند، بخاطر رسیدگی به مشکلات جهانی، به ویژه آزمون کروناویروس، بر اصل چندجانبه گرایی تاکید داشت.

آقای دراگو گفت :" ما باید از آزمون های که بگونه دسته جمعی با آن روبر استیم باخبر باشیم. کروناویروس تا حال پایان نیافته است و در تقسیم جهانی واکسین ها، شاهد نابرابری های تعجب آور استیم. در کشورهای با درآمد بلند، بیش از ۷۰درصد نفوس حداقل یک دوز واکسین را گرفته اند. اما در کشورهای فقیر، این فیصدی به حدود سه درصد می‌رسد. این تفاوت ها اخلاقاً غیرقابل قبول است."

پس از شیوع کروناویروس در جهان، این نخستین نشست حضوری سران جی۲۰ است. اما رهبران چین و روسیه به دلیل نگرانی کروناویروس حضور فزیکی در این نشست ندارند. اشتراک نکردن حضوری این دو رهبر، امیدواری ها را برای پیشرفت بزرگ در مذاکرات اقلیمی کاهش داده است.

به دنبال نشست سران جی۲۰، قرار است شهر گلاسگوی اسکاتلند، میزبان نشست جهانی در مورد تغییر اقلیم باشد.

باوجود آن که رهبران گروه جی۲۰ تهدید ناشی از تغییر اقلیم را تایید می‌کنند، اما براساس پیشنویس اعلامیه نشست این گروه که خبرگزاری رویترز به آن دست یافته است، کشورهای بزرگ برای تقویت تعهدات گذشته شان در رسیدگی به تغییر اقلیم، تمایل اندک دارند و نخواهند توانست که اهداف بادوام جدید تعیین کنند؛ اهدافی که فعالان آن را برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی حیاتی می‌خوانند.

پیش از آغاز نشست سران گروه جی۲۰، بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا پذیرفت که مذاکرات در روم و گلاسگو دشوار خواهد بود، اما هشدار داد که بدون یک اقدام دلیرانه، تمدن جهان به مانند امپراطوری تاریخی روم ازهم خواهد پاشید.

در حاشیه این نشست، رهبران ایالات متحده، آلمان، بریتانیا و فرانسه در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز صحبت کردند. در این دیدار، رهبران هرچهار کشور از ایران خواستند تا با حسن نیت دوباره وارد مذاکرات هسته‌ای شود وفرصت را از دست ندهد.

مارتین گریفیتس هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد به روز جمعه از کشور های گروه جی۲۰ خواست که مردم افغانستان را در این حالت دشوار فراموش نه کنند و به این کشور کمک کنند تا مردم از فقر مزمن نجات یابند.

XS
SM
MD
LG