لینک های دسترسی

Breaking News

گروه جی-۲۰ برابری دسترسی به واکسین کووید۱۹ در جهان را به بحث می‌گیرد


رسیدگی به نابرابری در میزان واکسیناسیون میان کشورهای ثروتمند و فقیر، و ایجاد برابری در دسترسی به واکسین، یکی از موضوعات مهم مورد بحث در نشست سران کشورهای عضو گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفت که رهبران کشورهای گروه جی-۲۰ اگر تعهد کنند، توانایی پایان دادن به همه گیری کروناویروس را دارند.

آقای گیبریسوس که در مقر سازمان جهانی صحت در ژینو سخنرانی می‌کرد برنامهٔ جدیدی را برای دسترسی جهان به واکسین کروناویروس معرفی کرد و از جامعه جهانی خواستار سرمایه‌گذاری ۲۳.۴ میلیارد دالری برای حل نابرابری در دسترسی به واکسین، آزمایش و تداوی کووید۱۹ شد.

رییس سازمان جهانی صحت گفت که موارد ابتلا و مرگ و میر بیماری کووید۱۹ در هفتهٔ جاری برای اولین بار در دو ماه گذشته افزایش یافته و این بیانگر این است که همه گیری هنوز تمام نشده است.

این نشست که قرار است روز شنبه ۳۰ اکتوبر آغاز شود اولین گردهمایی حضوری رهبران کشورهای گروه جی ۲۰ از سال ۲۰۱۹ به این سو است.

رهبران جهان به همکاری با یک دیگر در این رابطه قبلاً نیز متعهد شده‌ بودند. در ماه سپتمبر، وزیران کشورهای عضو گروه جی ۲۰، در روم پیمانی را به امضا رساندند تا به سازمان جهانی صحت برای واکسین کردن ۴۰ درصد از جمعیت جهان تا اخیر سال ۲۰۲۱ کمک کنند.

اما منتقدان می‌گویند که این سند تعهد خاصی به همراه ندارد. فعالان صحی از کشورهای گروه جی ۲۰ می‌خواهند تا در مورد تعهد به برابری در واکسیناسیون وعده‌های ملموس بدهند و سخاوتمندانه عمل کنند.

گزارش جدید گروه مبارزه با فقر "ون" نشان می‌دهد که از بیش از ۶۵۷ میلیون دوز واکسین وعده داده شده توسط کشورهای گروه ۲۰، حدود ۴۴ درصد تحویل داده شده است.

اما سازمان جهانی صحت می‌گوید که این به اندازه کافی سریع نیست و اگر با این سرعت پیش برود، بیش از یک دهه طول می کشد تا کشورهای کم‌عاید به هدف واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت خود دست پیدا کند.

قصر سفید اعلام کرده است که از ۱.۱ میلیارد دوز واکسینی که ایالات متحده وعده داده به کشورهای دیگر اهدا کند، نزدیک به ۲۰۰ میلیون دوز آن به بیش از ۱۰۰ کشور جهان ارسال شده است.

اما فعالان صحی می‌گویند که این رقم کافی نیست و واشنگتن می‌تواند در تعامل با شرکت‌های داروسازی برای به اشتراک گذاشتن فن‌آوری فعال‌تر باشد.

XS
SM
MD
LG