لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و مودی در مورد تهاجم روسیه بر اوکراین صحبت می‌کنند


قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) با نرندرا مودی، صدر اعظم هند، چند هفته پس از آن صحبت کند که آقای بایدن موقفگیری هند در واکنش به تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین را "متزلزل" توصیف کرد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، روز یکشنبه ۱۰ اپریل با نشر بیانیه‌ای گفت که رییس جمهور بایدن از این تماس مجازی برای "رایزنی در مورد "پیامدهای جنگ ظالمانۀ روسیه علیه اوکراین و کاهش دادن به تاثیرات بی‌ثبات کنندۀ این جنگ بر تدارکات غذایی در جهان و بازارهای امتعه" استفاده می‌کند.

هند تا کنون از محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین پرهیز کرده و حتا در رای‌گیری در مورد قطعنامۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکوم کردن تهاجم روسیه نیز رای ممتنع داد. با اینحال، حکومت هند گفته است که به خاطر ادعاهای مبنی بر کشتار غیرنظامیان توسط قوای روسیه در شهر بوچا در اوکراین عمیقاً ناراحت شده است.

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه که در اوایل اپریل با نرندرا مودی در دهلی جدید ملاقات کرد، از رویکرد هند در خصوص جنگ اوکراین ستایش کرد.

رییس جمهور بایدن به تاریخ ۲۱ مارچ گفته بود که هند با واکنش "متزلزل" به تهاجم روسیه بر اوکراین، در میان متحدان امریکا یک استثنا بود.

قصر سفید گفته است که افزون بر بحث در مورد جنگ اوکراین، امنیت در منطقۀ آسیا-اقیانوسیه، همه‌گیری کووید۱۹ و بحران اقلیم مسایل دیگر مورد بحث در تماس مجازی دو رهبر خواهد بود.

در جریان جنگ سرد، دهلی جدید که رسماً عضو کشورهای عدم انسلاک بود، به دلیل اینکه پاکستان، همسایۀ رقیب هند از سوی ایالات متحده حمایت می‌شد، تمایل به سمت اتحاد شوروی داشت.

روسیه هنوز هم یکی از بزرگترین فراهم کنندگان اسلحه به هند بوده و دهلی جدید نیز بزرگترین مشتری صادرات مسکو است.

XS
SM
MD
LG