لینک های دسترسی

Breaking News

مجمع عمومی ملل متحد حملهٔ روسیه بر اوکراین را محکوم کرد


نشست اضطراری مجمع عمومی ملل متحد با اکثریت قاطع حملهٔ روسیه بر اوکراین را محکوم کرد
نشست اضطراری مجمع عمومی ملل متحد با اکثریت قاطع حملهٔ روسیه بر اوکراین را محکوم کرد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) طی یک نشست اضطراری با اکثریت قاطع حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین را محکوم کرد.

این مجمع همچنین طی یک قطعنامه از مسکو خواست تا جنگ در اوکراین را متوقف کند و قوای خود را از آن کشور بیرون کند.

بر خلاف قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد، قطعنامه مجمع عمومی این سازمان جنبهٔ الزامی ندارد،‌ هدف اساسی این قطعنامه انزوای دپلوماتیک روسیه در این سازمان بین المللی تلقی می شود.

این قطعنامه با ۱۴۱ رای مثبت،‌ ۳۵ رای ممتنع و پنج رای مخالف در حالی در نشست اضطراری مجمع عمومی ملل متحد به تصویب رسید که روسیه حملات تهاجمی خود را در نقاط مختلف اوکراین افزایش داده است، حملاتی که موجب فرار بیش از ۷۸۰ هزار اوکراینی از کشورش‌شان شده است.

روسیه، بلاروس،‌ کوریای شمالی،‌ سوریه و اریتریا کشورهایی اند که به این قطعنامه رای مخالف دادند. چین، هند و ایران در جمع ۳۵ کشوری اند که به این قطعنامه رای ممتنع داده اند.

در متن این قطعنامه از "تجاوز روسیه به اوکراین" ابراز تاسف شده است. آخرین باری که شورای امنیت نشست اضطراری مجمع عمومی را تشکیل داد در سال ۱۹۸۲ میلادی بود.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفت: "پیام مجمع عمومی بلند و واضح است. همین حال، خصومت‌ها در اوکراین را پایان دهید. تفنگ‌ها را همین حال خاموش کنید. همین حالا دروازه را برای دیالوگ و دپلوماسی باز کنید."

قطعنامهٔ مجمع عمومی ملل متحد از سوی ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین استقبال شد. آقای زیلینسکی در یک تویت ضمن ستایش از رای مثبت اکثریت کشور‌های جهان از روسیه خواست تا حملات خود را به صورت فوری در اوکراین متوقف کند و خطاب به کشور هایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند گفت که آنها "راه درست تاریخ را انتخاب" کرده اند.

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحد در ملل متحد، قبل از رای گیری روز چهارشنبه از نمایندگان کشور‌های عضو این سازمان خواست تا به این قطعنامه رای مثبت بدهند.

خانم گرینفیلد قبل از رای دهی گفت: " حال بیش از هر مقطع دیگری در تاریخ اخیر، ملل متحد با مشکل مواجه شده است."

او در ادامه افزود:‌ "اگر ملل متحد کدام هدفی دارد، [هدف آن] جلوگیری از جنگ، محکوم کردن جنگ، توقف جنگ است. امروز در اینجا وظیفه ما است. این وظیفه‌ای است که شما برای انجام آن به اینجا فرستاده شده اید - نه فقط توسط پایتخت های خود، بلکه توسط همهٔ بشریت."

این قطعنامه ضمن تقبیح حملهٔ روسیه بر اوکراین،‌مسکو را به نقض منشور ملل متحد متهم کرده است که بر اساس آن، کشور‌های عضو این سازمان "از تهدید و استفاده از زور بر ضد تمامیت ارضی و استقلال سیاسی هر کشوری" اجتناب کنند.

XS
SM
MD
LG