لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: اردوی امریکا مخالف سفر پلوسی به تایوان است


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده
ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده

سفر احتمالی ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان سبب ایجاد نگرانی‌ها در واشنگتن شده و جو بایدن، رییس جمهور امریکا می‌گوید که اردوی این کشور در پی هراس از افزایش تنش‌ها با چین مخالف این سفر خانم پلوسی است.

در حالی که رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد احتمال سفرش به تایوان تبصره نکرده، گزارش‌ها در مورد اینکه گویا او می‌خواهد به تایوان سفر کند، خشم بیجینگ را برانگیخته است. چین بر تایوان ادعا مالکیت دارد.

رییس جمهور بایدن در پاسخ به سوالی در این مورد به خبرنگاران گفت که اردوی این کشور فکر می‌کند که در حال حاضر این سفر یک نظر خوب نیست، اما او افزود که نمی‌داند که آیا این سفر صورت خواهد گرفت یا نه.

توقع می‌رود رییس جمهور ایالات متحده در جریان ۱۰ روز آینده با شی جینپنگ، رییس جمهور چین ملاقات مجازی داشته باشد. این ملاقات بر تنش‌های گسترده میان دو اقتصاد بزرگ جهان و بر جنگ روسیه در اوکراین تمرکز خواهد داشت.

ادارهٔ رییس جمهور بایدن حمایت‌ها از تایوان را تسریع بخشیده اما ایالات متحده در فرستادن هیات بلندپایه محتاطانه عمل می‌کند و در عوض مقامات پایین‌رتبه را در بخش‌های تجارت و سایر موارد که کمتر منازعه برانگیز است را به این جزیره می‌فرستد.

نویت گنگریچ، رییس مجلس نمایندگان پیشین امریکا در سال ۱۹۹۷ از این جزیره دیدن کرده بود، اما در آن وقت چین توانایی کمتر در اشغال تایوان را داشت.

چین گفته است که کانگرس ایالات متحده یک بخش بنیادی حکومت امریکا است و دیدار خانم پلوسی تخطی شدید از اصول چین-واحد خواهد بود.

چین گانگ، سفیر چین در واشنگتن روز گذشته گفت که پالیسی چین-واحد ایالات متحده تحت تهدید قرار گرفته است.

پیش از این، وزارت خارجهٔ چین گفته بود که اگر خانم پلوسی به تایوان سفر کند، بیجینگ "اقدامات قوی و قاطع" را روی دست خواهد گرفت.

سخنگوی این وزارت همچنان گفته است که این سفر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین را شدیداً زیر سوال برده و تاثیرات عمیقی بر روابط بنیادی چین با ایالات متحده از خود به جا گذاشته و پیام نادرستی به نیروهای استقلال تایوان خواهد فرستاد.

XS
SM
MD
LG