لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و چین تلاش می‌کنند کشیدگی‌ها میان دو کشور کاهش یابد


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحد، و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در حاشیهٔ کنفرانس جی ۲۰ در جزیرهٔ مالی، اندونیزیا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحد، و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، در حاشیهٔ کنفرانس جی ۲۰ در جزیرهٔ مالی، اندونیزیا

وزیران خارجهٔ ایالات متحده و چین روز شنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) برای پنج ساعت پیهم در اندونیزیا با هم ملاقات کردند تا تنش ها میان دو کشور کاهش یابد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، گفته است که روابط میان ایالات متحده و چین "پیامد های زیادی'' را در پی خواهد داشت.

بلینکن گفته است که در جریان ملاقات با همتای چینی‌اش نگرانی خود را در مورد مسایل مرتبط به حقوق بشر و "الفاظ تحریک آمیز چین" در مورد تایوان، بیان کرده است.

بلینکن و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، صبح شنبه در حاشیهٔ بیست اقتصاد بزرگ جهان (جی-۲۰) که در جزیره بالی اندونیزیا برگزار شده بود، ملاقات کردند.

بلینکن همچنین گفته است که در جریان بیش از پنج ساعت گفتگو با وانگ یی درباره تجاوز روسیه بر اوکراین نیز صحبت کرده و نگرانی‌ خود را در مورد همسویی بیجینگ با مسکو مطرح کرده است.

در همین حال، وانگ یی گفته است که دو کشور با هم کار می کنند تا روابط شان در مسیر درست قرار بگیرد و بهبود بیابد.

ایالات متحده و چین روی مسایل مختلف با هم اختلاف دارند که شامل تایوان، نقض حقوق بشر در چین، مناقشهٔ تجارتی و استفادهٔ چین از آب‌های جنوب چین است.

بلینکن در پاسخ به سوالی دربارهٔ امتناع از مذاکره با سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس جی-۲۰ گفت: "مشکل این است: ما هیچ نشانه‌ای از آمادگی روسیه در این برهه زمانی برای مشارکت در دپلوماسی معنادار مشاهده نمی کنیم."

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه جون سال روان میلادی گفت که کاهش و لغو تعرفه های گمرگی چین را زیر غور دارد و در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز،‌رییس جمهور بایدن همچنین گفته است که به زودی با همتای چینی اش، شی جین‌پینگ، صحبت خواهد کرد.

اظهارات بایدن در حالی بیان شده است که پس از همه گیری بیماری کووید۱۹، ایالات متحده امریکا با تورم پولی دست و پنجه نرم می‌کند که در چهار دههٔ گذشته، بی سابقه بوده است. تورم پولی در ایالات متحده موجب شده تا هزینهٔ نیازمندی های اولیه خانواده ها در امریکا از جمله مواد خوراکی و نفت افزایش قابل ملاحظه پیدا کند.

چین نیز گفته است که کاهش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای صادراتی آن کشور، هزینهٔ‌ مصارف امریکایی‌ها را کاهش خواهد داد.

ادارۀ دونالد ترمپ، رییس پیشین جمهور ایالات متحده، تعرفه‌های گمرکی ۲۰۰ میلیارد دالری را بر چین وضع کرد و در مقابل چین، دست به اقدام تلافی جویانه زد.

مناقشهٔ تجارتی میان دو اقتصاد بزرگ جهان موجب رکود قیمت سهام در بازارهای بین‌المللی شد و اقتصاد جهانی را با تهدید مواجه کرد.

رییس جمهور پیشین ایالات متحده پس از اعلام وضع تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و المونیم وارداتی چین، از اقدام خود دفاع کرد و گفت که در صورت بروز مناقشه تجارتی با چین، امریکا از آن سود خواهد برد.

XS
SM
MD
LG