لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از انتقال برخی دارایی‌های مصادره شدهٔ روسیه به اوکراین حمایت می‌کند


مریک گارلند، وزیر عدلیۀ ایالات متحده
مریک گارلند، وزیر عدلیۀ ایالات متحده

مریک گارلند، وزیر عدلیۀ ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۶ اپریل (ششم ثور) گفت که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده قرار است از کانگرس امریکا بخواهد تا از طریق تغییر در قانون، وزارت عدلیهٔ این کشور را قادر سازد تا دارایی‌های الیگارش‌های روسی را به ساده‌گی مصادره کند.

به گفتهٔ آقای گارلند، پس از مصادرهٔ دارایی‌های الیگارش‌های روسی— روس‌های ثروتمندی که با حکومت روسیه روابط نزدیک دارند—وزارت عدلیه باید قادر شود تا بخشی از این سرمایه‌ها را به اوکراین انتقال بدهد.

گارلند در پاسخ به پرسشی اعضای کمیتهٔ فرعی اعتبارات سنای امریکا مبنی بر اینکه آیا وزارت عدلیهٔ ایالات متحده صلاحیت اضافی را در اختیار دارد تا الیگارش‌های روسی وابسته به کرملین را هدف قرار بدهد، گفت:‌ "ما این پرسش را با دقت بررسی کرده‌ایم، و انتظار دارم که تقاضایی برای تغییرات قانونی وجود داشته باشد."

آقای گارلند همچنین گفته است: "ما یکجا با شرکای بین‌المللی خود هر اقدامی را روی دست خواهیم گرفت تا هر فردیکه اعمال مجرمانه‌اش حکومت روسیه را قادر به ادامهٔ‌ جنگ غیرمنصفانه می‌کند، حسابده قرار بدهیم."

این مقام ارشد عدلی ایالات متحده در جریان جلسهٔ استعماعیهٔ روز سه‌شنبه در سنای امریکا همچنین تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد و افزود که مسکو مرتکب "جنایات وحشتناک" در اوکراین شده است.

در حال حاضر،‌ مصادره‌ٔ اموال و دارایی‌ها یک روند حقوقی است که صلاحیت آن در اختیار محاکم ایالات متحده است. بر اساس این روند حقوقی، محاکم امریکا به حکومت ایالات متحده اجازه می‌دهد تا اموال و دارایی‌هایی را که به صورت غیرقانونی استفاده می شوند؛ از فعالیت‌های غیرقانونی به دست آمده اند و یا برای تسهیل ارتکاب یک جرم مورد استفاده قرار می گیرد، ضبط و مصادره کند.

گارلند گفته است که تغییر در قانون می‌تواند شرایطی را مساعد کند تا دارایی‌های الیگارش‌های روسیه به ساده‌گی مصادره شود و بخشی از این دارایی‌ها به اوکراین انتقال یابد، کشوریکه هدف تهاجم نظامی روسیه قرار گرفته است.

مالکیت و دارایی‌های افراد ثروتمند روسیه که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه،‌ رابطهٔ نزدیک دارند، در حال حاضر توسط وزارت عدلیهٔ امریکا ضبط و مصادره می‌شود و در صندوق ضبط دارایی‌های این وزارت انتقال میابد. گارلند گفته است که ادارهٔ کنونی ایالات متحده اجازه خواهد داد تا بخشی از دارایی‌های ضبط شدهٔ روسیه‌" مستقیماً به اوکراین بروند".

این مقام امریکایی گفته است که ادارهٔ زیر امرش با جدیت کار می‌کند و شاید تا چند روز آینده ادارهٔ کنونی امریکا تقاضایی را در این راستا ارایه کند.

اعضای کمیتهٔ فرعی اعتبارات سنای امریکا نیز حمایت‌شان را از این پیشنهاد اعلام کردند تا اموال و دارایی‌های همکاران نزدیک رییس جمهور پوتین به اسرع وقت ضبط و مصادره شود.

این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که از ادارهٔ جو بایدن درخواست‌های روز افزون صورت می‌گیرد تا دارایی‌های ضبط شدهٔ روسیه و افراد نزدیک به کرملین را به پول نقد تبدیل کرده و آنرا به اوکراین انتقال بدهد.

سخنگویان قصر سفید تا حال در مورد این پیشنهاد تبصره‌ای نکرده اند.

ایالات متحده تلاش می‌کند تا از طریق وضع تعزیرات بیشتر و فراهم‌آوری سلاح و تجهیزات نظامی برای اوکراین،‌ بر روسیه فشار وارد کند تا جنگ در اوکراین را پایان دهد. وضع تعزیرات علیه ثروتمندان نزدیک به رییس جمهور پوتین، یکی از اقداماتی است که واشنگتن از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، به آن متوسل شده است.

XS
SM
MD
LG