لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن چندین پالیسی سختگیرانۀ مهاجرتی ترمپ را لغو کرد


جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده چندین فرمان اجرایی را در خصوص مهاجرت و امنیت مرزی، از جمله تلاش برای متحد کردن خانواده های جدا شده در مرز ایالات متحده و مکسیکو، امضا کرد.

هدف از این فرمان‌های اجرایی که ناوقت سه شنبه دوم فبروری (۱۴ دلو ) امضا شد، تغییر سیاست‌های چهار سال گذشته در مرز جنوبی امریکا با مکسیکو خوانده شده است.

آقای بایدن هنگام امضای این فرامین به خبرنگاران گفت: "من قوانین جدید نمی‌سازم. من پالیسی‌های بد را از بین می‌برم. "

با امضای این فرامین، شمار فرمان‌های اجرایی صادر شده توسط رییس جمهور بایدن، تنها در خصوص مهاجرت در دو هفته اول حضور او در قصر سفید، به نه فرمان می‌رسد.

در اولین ساعت ریاست جمهوری خود، آقای بایدن به متوقف ساختن کار اعمار دیوار ۱۶ میلیارد دالری در مرز ایالات متحده و مکسیکو اقدام کرد و مسودۀ جدید قانون مهاجرت را غرض منظوری به کانگرس ارسال کرد؛ جایی‌که از مدت‌ها بین لیبرال‌ها که به دنبال تسهیل مسیر رسیدن به ایالات متحده اند و محافظه کاران که به دنبال جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی اند، کشمکش وجود دارد.

تمرکز فوری آقای بایدن بالای مرز ۳۱۰۰ کیلومتری جنوبی با مکسیکو است، جایی که دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده تلاش کرد هزاران مهاجر از مکسیکو، هندوراس، السلوادور و گواتیمالا را از ورود به ایالات متحده باز دارد.

آقای ترمپ سبب اعمار و گسترش دیوار مرزی شد و سیاست‌های سختگیرانه بازداشت و تبعید را برای کسانی که از مرز عبور می‌کردند، اعمال کرد.

یکی از فرامین اجرایی در مورد ایجاد گروه کاری ويژه برای یکجا کردن ۶۰۰ کودک با خانواده هایشان است که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از هم جدا شده بودند. گفته می‌شود که جیل بایدن، بانوی اول در این تلاش نقش فعالی خواهد داشت.

به طور دقیق مشخص نیست چند کودک پناهجو از خانواده‌های شان جدا شده‌اند؛ ولی طبق مدارک ثبت شده در محاکم، در چهار سال گذشته حدود ۵۵۰۰ کودک از خانواده شان جدا شده‌اند.

مقامات ادارهٔ آقای بایدن می‌گویند: "ستراتیژی رییس جمهور بایدن بر اساس این فرضیه متمرکز است که کشور ما با یک سیستم مهاجرتی مصوون، منظم و بشری از مهاجران استقبال می کند، خانواده ها را در کنار هم نگه می‌دارد و به مردم اجازه می دهد - هم مهاجران تازه وارد و هم افرادی که برای نسل‌ها در اینجا زندگی کرده اند - تا به طور فزاینده‌ای به کشور ما کمک کنند. "

در مقابل، طرفداران ابتکارات مرزی دولت قبلی می‌گویند که فرامین آقای بایدن منجر به هرج و مرج و بی قانونی خواهد شد.

رییس جمهور بایدن همچنین به وزارت امنیت داخلی دستور داده تا پالیسی اداره قبلی را که بر اساس آن مهاجرین غیر مکسیکویی مکلف اند تا تاریخ محکمهٔ شان در مکسیکو بمانند، بررسی کنند.

این سیاست باعث شده ۶۰ هزار پناهجو در شهرهای خطرناک مرزی مکسیکو منتظر بمانند. بایدن قبلاً ثبت نام جدید در این برنامه را متوقف کرده است اما مشخص نکرده که با کسانی که هنوز در مکسیکو منتظر اند چه تعاملی روی دست گرفته خواهد شد.

دستورات آقای بایدن شامل اعاده سیستم پناهندگی سیاسی نیز می‌باشد. رییس جمهور پیشین ترمپ اصلاحاتی را در این قانون آورده بود و زمینه را برای درخواست پناهندگی سیاسی در امریکا بسیار دشوار ساخته بود.

طبق گزارش ادارهٔ گمرک و حفاظت مرز های ایالات متحده بیش از ۷۰ هزار مهاجر در هر چهار ماه گذشته در مرز بازداشت یا دستگیر شده اند.

با این حال ، تغییرات مهاجرتی بایدن می‌تواند با چالش‌های مختلف در محاکم روبرو شود. در هفته اول ریاست جمهوری، یک قاضی فدرال موقتاً فرمان توقف ۱۰۰ روزه اخراج پناهجویان غیر قانونی آقای بایدن را رد کرد و روند اخراج این پناهجویان ادامه پیدا کرد. تنها در دو هفتهٔ اخیر ۱۵ نفر به جامیکا، ۲۶۹ نفر به گواتیمالا و هندوراس برگردانده شده اند.

XS
SM
MD
LG