لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با صدور فرمان‌ها، چندین پالیسی ترمپ را لغو کرد


جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده در نخستین روز ریاست جمهوری خود چندین فرمان اجرایی را در خصوص مقابله با بحران کروناویروس و تغییر سیاست‌های دولت قبلی امریکا امضا کرد.

آقای بایدن شام روز چهارشنبه ۲۰ جنوری (اول دلو) فقط چند ساعت بعد از یاد کردن حلف وفاداری به حیث رییس جمهور ایالات متحده، در مراسم امضای این فرامین به خبر نگاران گفت: "هیچ وقتی (بهتر) از امروز برای آغاز وجود ندارد."

یکی از فرامین اجرایی که آقای بایدن در روز اول کاری خود امضا کرد لغو ممنوعیت مهاجرت شهروندان برخی از کشورهای اسلامی به امریکا است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در سال ۲۰۱۷ با صدور فرمانی ورود شهروندان هفت کشور اسلامی - عراق، ایران، لیبیا، سومالیا، سودان، سوریه و یمن - را به ایالات متحده منع کرد و آن را اقدام ضروری برای جلوگیری از ورود تندروان و دهشت افگنان به ایالات متحده خواند.

پیوستن دوبارۀ ایالات متحده به پیمان تغییر اقلیم یکی دیگر از فرامین آقای بایدن بود که در نخستین روز کارش امضا شد. ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری آقای ترمپ از این پیمان جهانی بیرون شد.

بر اساس این فرمان آقای بایدن، مقرراتی که برای تسهیل استخراج و مصرف مواد سوختی فوسیل در زمان حکومت آقای ترمپ وضع شده بود، لغو خواهد شد.

ملحق کردن دوبارۀ ایالات متحده به سازمان جهانی صحت نیز شامل فرامین روز نخست کاری رییس جمهوربایدن است. رییس جمهور پیشین دونالد ترمپ، در پی همه‌گیری کروناویروس با این ادعا که سازمان جهانی صحت به این همه‌گیری به درستی نپرداخته است، ایالات متحده را از این سازمان بیرون کرد.

در میان این فرامین، توقف ساخت دیوار مرزی بین امریکا و مکسیکو، لغو احداث خط لوله نفت خام موسوم به Keystone XL از کانادا به امریکا، لغو فرمان آقای ترمپ مبنی بر شامل نساختن افراد بدون تابعیت در سرشماری ایالات متحده و افزایش اقدامات برای مقابله با تبعیض بر اساس هویت یا گرایش جنسی نیز شامل اند.

آقای بایدن در یک فرمان جداگانه، پوشیدن ماسک را در تمام تاسیسات فدرال جبری ساخت. رییس جمهور بایدن از تمامی شهروندان امریکا خواسته است در صد روز اول حکومت او، همگی از ماسک استفاده کنند و وعده داده یکصد میلیون از شهروندان امریکا در ظرف صد روز اول ریاست جمهوری وی واکسین خواهند شد.

قرار است آقای بایدن در ده روز آینده فرامین دیگری اجرایی را نیز امضا کند.

XS
SM
MD
LG