لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در صد روز نخست ریاست جمهوری چه می‌کند؟


جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده چاشت چهارشنبه ۲۰ جنوری به صفت ۴۶مین رییس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد می‌کند و در صد روز نخست کاری خود کارهای زیادی برای انجام دادن دارد.

آقای بایدن قدرت را در حالی در دست می‌گیرد که همه‌گیری کروناویروس هنوز هم به شدت از مردم امریکا قربانی گرفته و مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایالات متحده از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشته است.

یکی از اقدامات آقای بایدن، پیشنهاد بستۀ مالی ۱.۹ تریلیون دالری برای رسیدگی به همه‌گیری کروناویروس است که با توجه به اکثریت هم حزبی‌های دموکرات آقای بایدن در کانگرس، انتظار می‌رود این طرح از سوی قانونگذاران امریکایی منظور شود.

جبری ساختن پوشیدن ماسک در تمام تاسیسات فدرال و ترانسپورت هوایی و بس‌ها از دیگر اقداماتی است که آقای بایدن در نخستین روزهای کاری اش به آن خواهد پرداخت.

تمدید زمان بازپرداخت قرضه‌های تحصیلی و صدور فرمان اجرایی برای بازگشایی مصوون مراکز آموزشی، گسترش خدمات آزمایش کووید۱۹ و ایجاد معیارهای مشخص‌تر صحت عامه از دیگر کارهای آقای بایدن در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خواهد بود.

ملحق کردن دوبارۀ ایالات متحده به سازمان جهانی صحت نیز در اجندای کاری صد روز نخست آقای بایدن جا دارد. رییس جمهور دونالد ترمپ، در پی همه‌گیری کروناویروس با این ادعا که سازمان جهانی صحت به این همه‌گیری به درستی نپرداخته است، ایالات متحده را از این سازمان بیرون کرد.

سیاست خارجی

ران کلین، رییس دفتر انتخابی آقای بایدن در یک یادداشت به کارمندان ارشد آیندۀ قصر سفید گفته است که آقای بایدن در نخستین روز کاری اش، ممنوعیت مهاجرت شهروندان برخی از کشورهای اسلامی را به امریکا لغو خواهد کرد.

آقای ترمپ در سال ۲۰۱۷ با صدور فرمانی ورود شهروندان هفت کشور اسلامی - عراق، ایران، لیبیا، سومالیا، سودان، سوریه و یمن - را به ایالات متحده منع کرد و آن را اقدام ضروری برای جلوگیری از ورود تندروان و دهشت افگنان به ایالات متحده خواند.

پیوستن ایالات متحده به پیمان تغییر اقلیم از دیگر کارهای فوری ریاست جمهوری آقای بایدن خوانده شده است، پیمانی که ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری آقای ترمپ از آن بیرون شد.

بر اساس این اقدام آقای بایدن، مقرراتی را که برای تسهیل استخراج و مصرف مواد سوختی فوسیل در زمان حکومت آقای ترمپ وضع شده بود، لغو خواهد شد.

آقای بایدن همچنین خواهد کوشید تا در نخستین روزها و هفته‌های کاری خود به ترمیم روابط ایالات متحده با متحدان و کشورهایی بپردازد که در زمان حکومت آقای ترمپ روابط با آنان خدشه دار شده است.

اصلاحات پولیس و قوانین مهاجرتی

در پی اعتراضات سال گذشته در ایالات متحده به خاطر کشته شدن یک امریکایی سیاهپوست در بازداشت پولیس، آقای بایدن عهد کرده است که کمیسیون ملی نظارت بر پولیس را ایجاد خواهد کرد و رویکردهایی را در پیش خواهد گرفت تا از تنش میان پولیس و مردم کاسته شود.

در بخش مالیات، آقای بایدن تلاش خواهد کرد تا مالیات را بر شرکت‌ها و سرمایه داران امریکایی افزایش دهد. دونالد ترمپ در زمان ریاست جمهوری خود مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد عواید به ۲۱ درصد کاهش داده بود.

پس از چهار سال ریاست جمهوری آقای ترمپ که میانۀ خوبی با مهاجرین نداشت، حکومت آقای بایدن اصلاحاتی را در سیستم مهاجرتی پیشنهاد خواهد کرد تا راه برای گرفتن شهروندی امریکا به بیش از ۱۱ میلیون پناهجوی بدون اسناد و مدارک که در ایالات متحده به سر می‌برند، هموار کند.

در دراز مدت، آقای بایدن طرح دو تریلیون دالری را برای ساختن زیربنا به ویژه زیربناهای ترانزیتی از جمله اعمار جاده‌ها و پل‌ها پیشنهاد خواهد کرد. در این طرح که تطبیق آن سال‌ها را در بر خواهد گرفت، ترویج موترهای برقی، زراعت پایدار و استفاده از انرژی قابل تجدید نیز جا دارد.

XS
SM
MD
LG