لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا یک زندانی گونتانامو را به مراکش انتقال داد


ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) یک زندانی را از گونتانامو به مراکش انتقال داد.

این نخستین بار است که یک زندانی در زمان ریاست جمهوری آقای بایدن از زندان گونتانامو به کشور متبوعش منتقل می‌شود.

پیشنهاد استرداد عبداللطیف ناصر که بیش از ۵۰ سال عمر دارد در ماه جولای سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، اما او در جریان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، در گونتانامو باقی ماند.

وزارت دفاع امریکا امروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که بورد بررسی نوبتی، پنج سال پیش مشخص ساخته بود که نیاز نیست این زندانی در گونتانامو باقی بماند. اما این روند پیش از پایان ریاست جمهوری براک اوباما تکمیل نشد.

جورج دبلیو بش و براک اوباما روسای جمهور پیشین از روند انتقال زندانیان حمایت کردند، اما این روال در جریان ریاست جمهوری دونالد ترمپ متوقف شد.

آقای ترمپ گفته بود که زندانیان گونتانامو انسان‌های خطرناکی اند و نباید به آنان اجازه داده شود که دوباره به میدان جنگ برگردند.

در حال حاضر ۳۹ نفر هنوز هم در گونتانامو زندانی اند.

برگشتن زندانیان گونتانامو به خصومت‌گرایی از نگرانی‌های عمده در مناظرات رهایی آنان بوده است.

دفتر رییس استخبارات ملی امریکا در سال ۲۰۱۶ در یک گزارش گفت که ۱۷ در صد از ۷۲۸ زندانی رها شدهٔ گونتانامو دوباره به خصومت‌گرایی رو آورده اند.

ایالات متحده از مراکش برای تسهیل انتقال عبداللطیف ناصر به این کشور ابراز سپاس کرد.

ناصر در سال‌های ۱۹۸۰ عضو یک گروه غیرقانونی صوفی مراکش بود. او در سال ۱۹۹۶ برای جنگ در چیچنیا جذب شده بود، اما به افغانستان رفت در کمپ القاعده تمرینات نظامی را فراگرفت.

او در سال ۲۰۰۲ توسط نیروهای امریکایی در افغانستان دستگیر و به زندان گونتانامو منتقل شد.

یک مقام نظامی که از او در بورد بررسی نمایندگی می‌کرد، گفته است که ناصر در زندان دروس ریاضی، کمپیوتر ساینس و انگلیسی را فرا گرفت و یک لغت‌نامهٔ ۲۰۰۰ واژه‌ای انگلیسی-عربی را نیز نوشت و از کرده اش پشیمان بوده و می‌خواهد دوباره با جامعه مدغم شود.

XS
SM
MD
LG