لینک های دسترسی

Breaking News

آیا بایدن زندان گونتانامو را خواهد بست؟


با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، انتظار می رود که شماری از زندانیان گوانتانامو رها شوند.

دونالد ترمپ، در جریان چهار سال ریاست جمهوری خود، رویکردهای حکومت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده مبنی بر بازنگری دوسیه‌های زندانیان گوانتانامو را موفقانه متوقف کرد.

حکومت پیشین ایالات متحده که جو بایدن در آن معاون ریاست جمهوری بود، در تلاش برای مسدود کردن زندان گوانتانامو دوسیه‌های زندانیان را باز نگری کرده و کسانی را که بازداشت شان بیشتر از این ضروری پنداشته نمی‌شد، رها می‌کرد.

بستن این زندان یکی از وعده های باراک اوباما بود، اما حکومت وی قادر به مسدود کردن آن نشد.

اما رییس جمهور ترمپ در نخستین سخنرانی خود به صفت رییس جمهور ایالات متحده گفت که به وزیر دفاع کابینه اش دستور داده است تا پالیسی زندان‌های نظامی امریکا را بازنگری کرده و نیز زندان گوانتانامو را باز نگه‌دارد.

اکنون طرفداران بسته شدن زندان گوانتانامو، امیدوار اند تا حکومت آقای بایدن زندانیان محبوس در گوانتانامو را که باید پیگرد شوند، پیگرد کرده و متباقی آنان را رها کند و در نهایت این زندان را که سالانه ۴۴۵ میلیون دالر مصرف دارد، مسدود کند.

ند پرایس، سخنگوی تیم انتقالی جو بایدن گفته است که آقای بایدن طرفدار بست شدن زندان گوانتانامو است، اما افزوده است که مناسب نمی‌بیند که پیش از آغاز کار رییس جمهور منتخب در مورد طرح‌های وی تشریحات بدهد.

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شد؛ زندانی که بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

آقای بش نیز در دور دوم ریاست جمهوری خود اعلام کرده بود که این زندان را می‌بندد، اما روزیکه قدرت را به باراک اوباما تحویل داد کم از کم ۲۴۲ نفر در زندان گوانتانامو زندانی بودند.

آقای اوباما نیز در هشت سال ریاست جمهوری خود نتوانست این زندان را مسدود کند و روزیکه قدرت را به دونالد ترمپ تسلیم کرد، هنوز هم ۴۱ نفر در این زندان باقی‌مانده بود.

در جریان چهار سال ریاست جمهوری آقای ترمپ یک زندانی از گوانتانامو رها شد و اکنون ۴۰ زندانی، به شمول پنج فرد متهم به طراحی و حمایت از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۱۱ در این زندان نگه‌داری می‌شوند.

در ۱۸ سال گذشته نه زندانی در زندان گوانتانامو درگذشته اند که هفت نفر آن خود کشی کرده و دو نفر دیگر یکی در اثر ابتلا به سرطان و دیگری در اثر حملۀ قلبی جان باختند.

XS
SM
MD
LG