لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار بایدن به پوتین: حمله بر اوکراین 'بهای بسیار سنگین' خواهد داشت


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که به ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه اوکراین عواقب جدی خواهد داشت.

آقای بایدن ناوقت روز جمعه ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) به خبرنگاران گفت: "به وضوح به پوتین گفتم که اگر او دست به اقدامات بیشتر بزند، و [نیروهایش] را وارد اوکراین کند، ما تحریم‌های خیلی سنگینی اعمال خواهیم کرد. ما با متحدان خود در ناتو حضورمان را در اروپا افزایش خواهیم داد، و بهای بسیار سنگینی باید برای آن پرداخته شود."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ولادمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، روز پنجشنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) تقریباً برای یک ساعت در مورد رفع تنش‌ها میان دو کشور صحبت کردند.

تنش میان واشنگتن و مسکو پس از آن افزایش یافت که روسیه ده‌ها هزار نیروی خود را به مرز اوکراین اعزام کرد؛ اقدامی که به گفتهٔ مقام‌های امریکا‌یی، نمایان‌گر حملهٔ احتمالی روسیه بر اوکراین است.

رییس جمهور بایدن به خبرنگاران گفت که رییس جمهور روسیه با برگزاری "سه کنفرانس عمده" در ماه آینده توافق کرد تا مقامات ارشد این دو کشور راه حل برای تنش‌های موجود پیدا کنند. او تاکید کرد که انتظار پیشرفت از این مذاکرات را دارد.

آقای بایدن علاوه کرد که "به صراحت" به پوتین گفته است چنین مذاکرات تنها زمانی راهگشا خواهد بود که پوتین "تنش‌زدایی" کند.

یک مقام قصر سفید گفته است که رییس جمهور امریکا روز یکشنبه اول جنوری با ولادمیر زیلینسکی،‌ رییس جمهور اوکراین نیز گفتگو خواهد کرد.

اوکراین و حامیان غربی آن، به شمول ایالات متحده، روسیه را متهم کرده اند که با استقرار نیرو در مرز اوکراین، احتمالاً پلان حمله بر اوکراین را دارد؛ ادعای که از سوی رییس جمهور پوتین رد شده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد. پس از آن، مسکو از جدایی طلبان اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG