لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و پوتین در مورد وضعیت اوکراین صحبت می‌کنند


روسای جمهور امریکا و روسیه در اوایل دسمبر نیز از طریق کنفرانس ویدیویی با هم صحبت کردند
روسای جمهور امریکا و روسیه در اوایل دسمبر نیز از طریق کنفرانس ویدیویی با هم صحبت کردند

یک مقام ارشد ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) گفت که جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا، با ولادیمیر پوتین، همتای روسی اش، روز پنجشنبه از طریق تیلفون صحبت خواهد کرد.

به گفتهٔ‌ این مقام حکومت امریکا، رییس جمهور بایدن تلاش می‌کند تا تنش به وجود آمده با روسیه را که قوای خود را به مرز اوکراین اعزام کرده است، از طریق دپلوماسی حل کند.

این مقام امریکا روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت:‌ "ما برای دپلماسی و مسیر دپلماتیک رو به جلو آماده استیم. اما اگر روسیه دست به تهاجم بیشتر به سمت اوکراین بزند، ما آمادهٔ پاسخ به آن نیز استیم."

به گفتهٔ این مقام ایالات متحده، این تماس تیلفونی میان رهبران دو کشور به درخواست رییس جمهور پوتین در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های ارشد دو کشور قرار است به تاریخ دهم جنوری ۲۰۲۲ در ژنیو با هم گفتگو کنند. این مقام ایالات متحده گفت که انتظار نمی‌رود هیچ یک از روسای جمهور دو کشور در گفتگو‌های ژنیو شرکت کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز تماس رهبران دو کشور را تایید کرد و گفت که این صحبت شام پنجشنبه به وقت روسیه صورت خواهد گرفت.

این دومین بار است که رهبران امریکا و روسیه در ماه دسمبر با هم صحبت می کنند. صحبت نخست در اوایل ماه دسمبر پس از آن میان آقای بایدن و آقای پوتین صورت گرفت که بر اساس معلومات استخبارات ایالات متحده، روسیه در آن زمان ۷۰ هزار نیروی نظامی خود را به مرز اوکراین اعزام کرد.

در عین حال، ایالات متحده بار‌ها از حمایت خود به اوکراین اطمینان داده و به ارزش ده‌ها میلیون دالر کمک‌های امنیتی را برای آن کشور فراهم کرده است.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا، روز چهار شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، از طریق تیلفون صحبت کرد.

آقای بلینکن با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تعهد ایالات متحده برای استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین "تزلزل ناپذیر" است و واشنگتن در مقابل صف آرایی نظامی مسکو در مرز اوکراین، از کیف حمایت می‌کند.

رییس جمهور زلنسکی نیز روز چهارشنبه در یک تویت نوشت" "با وزیر خارجه بلینکن تماس تیلفونی داشتم. ما توافق کردیم که به مشوره ها به منظور آشتی دادن مواضع و هماهنگ کردن تلاش های دپلماتیک برای دستیابی به صلح ادامه دهیم. من از حمایت کامل [امریکا] از [اوکراین] در برابر تجاوز روسیه اطمینان حاصل کردم."

قصر سفید بار‌ها گفته است که اگر "روسیه بر اوکراین حمله کند" مسکو با پیامد‌های جدی آن مواجه خواهد شد که شامل وضع تعزیرات شدید اقتصادی و افزایش حمایت نظامی از اوکراین می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، نیز گفته است که آقای بلینکن روز چهارشنبه با وزیران خارجهٔ بریتانیا، فرانسه و‌ آلمان صحبت کرد تا برای جلوگیری از هرگونه تجاوز روسیه در برابر اوکراین هماهنگی به وجود بیاید.

اوکراین و حامیان غربی آن به شمول ایالات متحده روسیه را متهم کرده اند که آن کشور با استقرار نیرو در مرز اوکراین، احتمالاً پلان حمله بر اوکراین را دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن رد پلان حمله بر اوکراین از ناتو ضمانت خواسته است تا کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی پیشین را به عضویت این پیمان نظامی نپذیرد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد. پس از ضمیمه کردن منطقهٔ کریمیه، مسکو از جدایی طلبان ضد حکومت اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG