لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و روسیه در ماه جنوری مذاکرات شان را آغاز می‌کنند


مقام های ارشد ایالات متحده و روسیه قرار است به تاریخ دهم جنوری ۲۰۲۲ با هم ملاقات کنند
مقام های ارشد ایالات متحده و روسیه قرار است به تاریخ دهم جنوری ۲۰۲۲ با هم ملاقات کنند

ایالات متحده و روسیه در ماه جنوری ۲۰۲۲ میلادی مذاکرات خود را در مورد کنترول سلاح‌های هسته‌ای و تنش بین مرز روسیه و اوکراین آغاز می‌کنند.

یک سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید ناوقت دوشنبه ۲۷ دسمبر (ششم جدی) به خبرنگاران گفت که دو جناح به تاریخ ۱۰جنوری با هم ملاقات خواهند کرد.

به گفتهٔ این مقام امریکا، پس از آن ناتو و روسیه به تاریخ ۱۲جنوری با هم ملاقات خواهند کرد و به تاریخ ۱۳ جنوری ایالات متحده، روسیه و سایر اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا با هم ملاقات خواهند کرد.

این مقام های ایالات متحده محل گفتگوهای میان این دو قدرت هسته‌ای را مشخص نکرده است‌، اما قبل بر این، مقام‌های دو کشور گفته بودند که این گفتگوها در ژنیو صورت خواهد گرفت.

سخنگوی مشاور امنیت ملی امریکا گفت:‌ "زمانیکه ما برای گفتگو نشست می‌کنیم، روسیه می‌تواند نگرانی خود را روی میز بگذارد و ما نگرانی خود را در مورد فعالیت‌های روسیه روی میز خواهیم گذاشت."

این مقام امریکایی گفته است ساحاتی وجود دارد که این گفتگوها می‌تواند با پیشرفت همراه باشد و در برخی ساحات دیگر، توافق وجود نخواهد داشت و به گفتهٔ وی "منظور دپلوماسی همین است".

سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته است که گفتگوهای ایالات متحده و روسیه در مورد منافع اوکراین به نتیجه نخواهد رسید.

اوکراین و حامیان غربی آن به شمول ایالات متحده روسیه را متهم کرده اند که آن کشور بیش از ۱۰۰هزار نیروی خود را در مرز با اوکراین جا به جا کرده است و احتمالاً پلان حمله بر اوکراین را دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، ضمن رد پلان حمله بر اوکراین از ناتو ضمانت خواسته است تا کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی پیشین را به عضویت این پیمان نظامی نپذیرد.

در همین حال، سخنگوی مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت: "رویکرد رییس جمهور بایدن در مورد اوکراین واضح و منسجم بوده است: متحدان را در عقب دو مسیر،‌ متحد کنید - بازدارندگی و دپلماسی."

ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا تهدید کرده اند که اگر روسیه علیه اوکراین دست به تهاجم نظامی بزند، با پیامدهای شدید و گستردهٔ چنین اقدام مواجه خواهد شد. اما روسیه همواره گفته است که پلان حملهٔ نظامی بر اوکراین را ندارد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد. پس از ضمیمه کردن منطقهٔ کریمیه، مسکو از جدایی طلبان ضد حکومت اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG