لینک های دسترسی

Breaking News

صحبت‌ تلیفونی بایدن و شی‌ جین پینگ؛ تایوان موضوع عمده بود


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امروز ۲۸ جولای (ششم اسد) از طریق تلیفون با شی جین پینگ،‌ رییس جمهور چین، صحبت کرد، مکالمهٔ که بر اساس گزارش رسمی چین،‌ آقای شی در آن به امریکا هشدار داد تا در خصوص تایوان "با آتش بازی نکند."

قصر سفید گزارش داده است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا، در این مکالمه که دو ساعت و ۲۰ دقیقه ادامه یافت، در مورد امریکایی‌های زندانی، موضوع تایوان، تهاجم روسیه بر اوکراین، تغییر اقلیم، امنیت صحی و مبارزه با مواد مخدر صحبت کرد.

یک مقام ارشد ادارهٔ جو بایدن گفت که رییس جمهور ایالات متحده بر باز نگهداشتن مجرا‌های ارتباطی میان دو کشور تاکید کرد.

اما سنهوا، خبرگزاری رسمی چین، گزارش داده است که رییس جمهور این کشور به امریکا هشدار داد گفته است "آنانی که با آتش بازی می‌کنند در نهایت خواهند سوخت. امیدوارم جانب ایالات متحده این را کاملاً‌ درک کند".

اما قصر سفید گفته است که هر دو جانب در این خصوص بحث‌های صادقانه داشتند و رییس جمهور بایدن یک با دیگر تصریح کرد که کشورش به پالیسی چین واحد متعهد است.

رییس جمهور بایدن در خطاب به همتای چینی‌اش گفته است که سیاست امریکا تغییر نکرده و این کشور مخالف هر گونه تلاش یک جانبه برای تغییر وضعیت یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگهٔ تایوان است.

مقامات امریکایی گفته اند که رییس جمهور بایدن به موضوعات حساس به شمول نسل کشی، کار اجباری و تحرکات پرخاشگرانهٔ چین در سراسر آسیا نیز اشاره کرد.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند. اما تایوان می‌گوید که مستقل است و تاکید کرده است که از آزادی و دموکراسی خود دفاع خواهد کرد.

ایالات متحده، تایوان را منحیث یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد به حمایت از قابلیت‌های دفاعی آن است.

یک مقام ادارهٔ جو بایدن بدون ذکر نامش گفته است که رهبران دو کشور بر ارزش ملاقات رو در رو بحث کرده و توافق کردند تا تیم‌های شان آنرا پیگیری کرده و زمان مناسبی را برای آن دریابند که مورد پذیرش هر دو جانب باشد.

تنش‌های در خصوص تایوان در حالی اوج گرفته است که هراس آن می‌رود که رییس جمهور چین در نهایت دستور اشغال آنرا صادر خواهد کرد.

در تهیهٔ این مطلب از معلومات قصر سفید و گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG