لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین به امریکا: واکنش ما به سفر احتمالی پلوسی به تایوان 'قویتر از گذشته' خواهد بود


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده
ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده

چین روز دوشنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) هشدار داد که اگر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، در جریان سفر آسیایی‌اش به تایوان برود، بیجینگ "با قوت و قاطعانه عمل خواهد کرد."

ژاو لیجیان،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ چین، هشدار داد که اگر سفر خانم پلوسی به جزیرهٔ تایوان صورت بگیرد، بیجینگ "اقدامات متقابل" را روی دست خواهد گرفت و واکنش بیجینگ "به طور قابل ملاحظه قویتر" خواهد بود. اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

لیجیان افزود که اگر ایالات متحده بر انجام این سفر پافشاری کند، چین اقدامات قاطع و قوی را برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد و تاکید کرد که "ایالات متحده باید مسوولیت کامل هرگونه پیامد جدی ناشی از آن را بپذیرد."

پیش از این،‌ جو بایدن، رییس جمهور امریکا، به تاریخ ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) گفت که اردوی این کشور در پی هراس از افزایش تنش‌ها با چین مخالف سفر خانم پلوسی به تایوان است.

پس از اظهارات رییس جمهور بایدن، خانم پلوسی نیز احتمال تشدید تنش نظامی از سوی چین را مطرح کرد و گفت: "شاید اردو [ایالات متحده ] می ترسد که طیاره ما توسط چینی‌ها سرنگون شود یا چیزی مشابه به آن."

انتظار می‌رود رییس جمهور ایالات متحده در جریان روزهای آینده با شی جینپنگ، رییس جمهور چین، ملاقات مجازی داشته کند. این ملاقات بر تنش‌های گسترده میان دو اقتصاد بزرگ جهان و بر جنگ روسیه در اوکراین تمرکز خواهد داشت.

ادارهٔ رییس جمهور بایدن حمایت‌ها از تایوان را تسریع بخشیده اما ایالات متحده در فرستادن هیات بلندپایه محتاطانه عمل می‌کند و در عوض مقامات پایین‌رتبه را در بخش‌های تجارت و سایر موارد که کمتر منازعه برانگیز است را به این جزیره می‌فرستد.

نویت گنگریچ، رییس مجلس نمایندگان پیشین امریکا، در سال ۱۹۹۷ از این جزیره دیدن کرده بود، اما در آن وقت چین توانایی کمتر در اشغال تایوان را داشت.

XS
SM
MD
LG