لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال میلی: اردوی چین بیشتر 'پرخاشگر و خطرناک' شده است


لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده می‌گوید که اردوی چین در جریان پنج سال گذشته به گونهٔ گسترده بیشتر "پرخاشگر و خطرناک" شده است.

جنرال مارک میلی امروز ۲۴ جولای (دوم اسد) در اندونیزیا گفت که نیروهای امریکایی و شرکای آن بیشتر از گذشته طیاره‌ها و کشتی‌های چین را در حوزۀ اقیانوس آرام رهگیری کرده و موارد تقابل با آنان نیز در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.

این جنرال امریکایی در همین اواخر دستور جمع‌آوری معلومات در مورد تقابل میان امریکا و چین در این منطقه را داده است.

این در حالی است که ایالات متحده تلاش‌ها را برای تقویت روابط با کشورهای این منطقه دو برابر کرده است تا توازن قدرت در منطقه حفظ شود.

سفر لوی درستیز عمومی امریکا به کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام نیز بیشتر بر تهدید چین متمرکز است. قرار است این مقام نظامی امریکایی در جریان هفتهٔ آینده در نشست وزیران دفاع کشور‌های منطقهٔ اندو-پسیفیک در آسترالیا اشتراک کند، جاییکه رشد سریع اردوی چین از موضوعات کلیدی خواهد بود.

مقامات امریکایی که می‌گویند این منطقه باید آزاد، باز و صلح آمیز باشد و هشدار داده اند که احتمال این وجود دارد که چین تایوان را اشغال کند. چین تحریک‌های نظامی را علیه تایوان افزایش داده و به نظر می‌رسد هدف آن مرعوب کردن این جزیزهٔ خود مختار برای الحاق با چین باشد.

مقامات امریکایی گفته اند که بیجینگ احتمالاً آمادگی می‌گیرید که تا سال ۲۰۲۷ بر تایوان حمله کند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند. اما تایوان می‌گوید که مستقل است و تاکید کرده است که از آزادی و دموکراسی خود دفاع خواهد کرد.

ایالات متحده، تایوان را منحیث یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد به حمایت از قابلیت‌های دفاعی آن است.

در جریان ماه جاری، لی زوچینگ، لوی درستیز عمومی قوای مسلح چین، در یک مکالمهٔ تلیفونی به جنرال میلی گفت که بیجینگ در رابطه به تایوان هیچ گونه سازش را نمی‌پذیرد. او گفت که به مارک میلی گفته است که واشنگتن باید نزدیکی نظامی امریکا-تایوان را متوقف کند تا روابط میان چین و امریکا از آن متاثر نشود.

امریکا و کشورهای دیگر در مورد توافق جدید امنیتی میان چین و جزایر سلیمان نیز اظهار نگرانی اند که ممکن سبب ایجاد پایگاه نظامی چین در این کشور شود؛ پایگاهی که امریکا و آسترالیا گفته اند ساختن آن قابل تحمل خواهد بود.

جنرال مارک میلی گفت که چین می‌خواهد با این اقدام "نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد" و این نگران کننده است، زیرا به گفتۀ وی چین در آن هدف خوبی ندارد و این اقدام عواقب باالقوهٔ را در بر دارد که برای متحدین و شرکای امریکا مطلوب نخواهد بود.

پیش از جنرال میلی، لوید آستن،‌ وزیر دفاع، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، نیز به این منطقه سفر کرده بودند تا حمایت امریکا را از کشورهای اندو-پسیفیک ابراز کنند.

ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده برای گسترش روابط نظامی و امنیتی خویش با کشورهای این منطقه اقداماتی را روی دست گرفته است تا شبکهٔ قویتری از متحدین را در نزدیکی چین ایجاد کرده و با نفوذ رو به رشد بیجینگ مقابله کند.

XS
SM
MD
LG