لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن در سخنرانی سالانه در کانگرس: جنگ افغانستان باید پایان یابد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در نخستین سخنرانی خود به صفت رییس جمهور در کانگرس ایالات متحده خواستار پایان بخشیدن جنگ در افغانستان شد.

آقای بایدن شام چهارشنبه ۲۸ اپریل (هشت ثور) با اشاره به طولانی شدن ماموریت نظامی امریکا در افغانستان گفت که هم اکنون سربازان امریکایی در افغانستان حضور دارند که در زمان حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ حتا تولد نشده بودند.

رییس جمهور بایدن گفت: " ما اسامه بن لادن را به کیفر رساندیم و تهدید تروریستی القاعده را در افغانستان تنزیل دادیم. پس از ۲۰ سال تهور و قربانی، زمان آن است که قوای امریکایی از افغانستان به کشورشان برگردند."

با اینحال، آقای بایدن گفت که در دو دهۀ پسین تهدید تروریزم از افغانستان فراتر رفته است. او گفت: "ما قابلیت برای سرکوب تهدیدات آینده به کشور مان را حفظ خواهیم کرد...مراقب دفع تهدیدات بر ایالات متحده خواهیم بود، از هر جاییکه منشا بگیرد. القاعده و داعش در یمن، سوریه، سومالیا و دیگر جاهای افریقا و شرق میانه و فراتر از آن وجود دارد."

رییس جمهور بایدن دو هفته پیش اعلام کرد که خروج ۲۵۰۰ نظامی باقیماندۀ امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می سال روان آغاز شده و تا ۱۱ سپتمبر سال روان تکمیل خواهد شد.

با اشاره به اختلاف احزاب سیاسی در امریکا، رییس جمهور بایدن گفت که لازم است تا جمهوریخواهان و دموکرات‌ها برای یافتن اجماع با هم کار کنند.

کروناویروس در امریکا

جو بایدن در آغاز این سخنرانی کارکرد صد روز گذشتۀ حکومت‌اش را برای ریشه کن کردن همه‌گیری کروناویروس برجسته کرد و گفت وی خرابترین همه‌گیری یک قرن گذشته را به میراث گرفته است.

اما به گفتۀ وی اکنون ایالات متحده در مسیر تحرک است و "بحران به فرصت و عقب‌گرد به قوت در حال تبدیل شدن است. او گفت که در آغاز کار به صفت رییس جمهور وعده سپرده بود که در صد روز نخست صد میلیون دوز واکسین کووید۱۹ در امریکا تطبیق خواهد شد، اما به گفتۀ وی با گذشت صد روز ۲۲۰ میلیون دوز این واکسین در امریکا تطبیق شده است.

رییس جمهور بایدن گفت که رشد کنونی اقتصاد ایالات متحده در چهار دهۀ گذشته نظیر نداشته است. آقای بایدن گفت که در سال روان رشد اقتصادی امریکا شش درصد پیشبینی شده است. او گفت: "در صد روز کار من یک میلیون و سه صد هزار شغل در امریکا ایجاد شده است."

به گفتۀ رییس جمهور بایدن، ایالات متحده در قرن ۲۱ با چین و دیگر کشورها رقابت خواهد داشت و باید در این رقابت کارکرد برتر داشته باشد. او افزود که بزرگترین طرح اقتصادی را پس از جنگ جهانی دوم ارایه کرده است که برای میلیون ها امریکایی شغل ایجاد خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن بار دیگر خواست خود را برای افزایش حد اقل دستمزد در امریکا به ۱۵ دالر در ساعت، تکرار کرد.

اصلاحات در سیستم مهاجرتی امریکا، افزایش دسترسی به بیمۀ صحی، بهبود نظام و امکانات آموزشی و وضع مقررات سختگیرانه برای ملکیت اسلحه از دیگر نکاتی بود که آقای بایدن بر آن تاکید کرد.

او همچنین به تنفیذ دوبارۀ قانون منع خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: "بیایید قانون منع خشونت علیه زنان را تنفیذ مجدد کنیم...تخمیناً هر ماه پنجاه زن در امریکا توسط شریک زندگی شان کشته می‌شوند."

در آستانۀ یک سالگی مرگ جورج فلوید که تظاهرات و واکنش گسترده را در پی داشت، آقای بایدن خواستار اصلاحات در نظام پولیس و سیستم عدالت کیفری امریکا شد و از قانون گذاران امریکایی خواست که در این زمینه با هم کنار بیایند.

آقای بایدن گفت که در خصوص روسیه، به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه واضح کرده است که خواستار افزایش تنش نیست، اما به گفتۀ وی عملکرد‌های مسکو پیامد دارد. اما گفت که در زمینه‌هایی مانند پیمان جدید منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای و مبارزه با تغییر اقلیم با روسیه همکاری می‌کند.

او همچنین گفت که برای رسیدگی به تهدید برنامۀ هسته‌ای ایران و کوریای شمالی به امنیت امریکا و جهان، با متحدان ایالات متحده کار می‌کند تا از ورای دپلوماسی و روش‌های سختگیرانۀ بازدارنده به آن رسیدگی شود.

اندکی پس از سخنرانی آقای بایدن، تیم سکات، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی به نمایندگی از حزب جمهوریخواه به این سخنرانی واکنش نشان داده و آنچه را آقای بایدن برجسته ساخت، از بهبود اقتصاد گرفته تا تسریع تلاش‌ها برای مبارزه با همه‌گیری کروناویروس، ثمرۀ کارکردهای حکومت پیشین ایالات متحده خواند.

XS
SM
MD
LG