لینک های دسترسی

Breaking News

نکات عمدۀ سخنرانی بایدن در کانگرس امریکا کدام‌ها است؟


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده شام چهارشنبه ۲۸ اپریل (هشت ثور) در کانگرس امریکا سخنرانی می‌کند و انتظار می‌رود که اهداف خود را برای تعامل با دیگر کشورها و نقش رهبری کنندۀ امریکا در عرصۀ جهانی برجسته و روشن کند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید گفته است که آقای بایدن در زمینۀ سیاست خارجی پیرامون اعادۀ دوبارۀ جایگاه امریکا در سطح جهان و ارزش‌های امریکایی صحبت خواهد کرد. او گفت که رییس جمهور بایدن در مورد شماری از اولویت‌های سیاست خارجی "به شمول تعامل با چین" صحبت خواهد کرد.

حکومت جدید ایالات متحده به رهبری بایدن از بدو آغاز کار خود در ۲۰ جنوری تا کنون با متحدان امریکا کار بیشتری را آغاز کرده است که تازه ترین مورد آن هماهنگی امریکا با ناتو در مورد خروج قوا از افغانستان است.

تعامل حکومت آقای بایدن با متحدان، به نحوی دوری از مشی خارجی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا است که در تعامل با متحدان واشنگتن، منافع و علایق ایالات متحده را اولویت می‌داد.

سخنرانی آقای بایدن در کانگرس که با صدمین روز ریاست جمهوری وی مصادف است بنا به دعوت ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده صورت می‌گیرد.

در بعد سیاست داخلی، به گفتۀ خانم ساکی، رییس جمهور بایدن طرح خود را برای "سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و مراقبت از کودکان" برجسته خواهد کرد. بر اساس این طرح باید در جریان ده سال آینده ۱.۸ تریلیون دالر صرف ابتکارات آموزشی شود که آموزش‌های پیش از شمولیت در مکتب به کودکان و رایگان شدن دو سال نخست تحصیل در کالج شامل آن می‌باشد.

مبارزه با همه‌گیری کروناویروس و گراف بلند بیکاری که عمدتاً از این همه‌گیری ناشی می‌شود، اصلاحات در سیستم مهاجرت، اصلاحات در سیستم پولیس و برخی تغییرات در حق خریداری و ملکیت اسلحه از دیگر نکاتی است که به گفتۀ خانم ساکی، آقای بایدن به آن اشاره خواهد کرد.

حکومت ایالات متحده امیدوار است تا این سخنرانی آقای بایدن زمینه ساز جلب حمایت کانگرس از طرح‌ها و ابتکارات وی باشد.

به گونۀ سنتی، حزب مخالف سیاسی امریکا، همواره پس از سخنرانی رییس جمهور به کانگرس پیامی را در مورد سخنرانی رییس جمهور نشر می‌کنند و امشب قرار است تم سکات، سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی این پیام را پس از سخنرانی رییس جمهور بایدن ایراد کند.

معمولاً در جریان سخنرانی رییس جمهور امریکا در کانگرس این کشور ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، ۱۰۰ عضو مجلس سنا، معاون رییس جمهور، اعضای کابینه، قضات محکمۀ عالی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح، دپلوماتان خارجی مقیم در واشنگتن دی سی، بانوی نخست و شماری از مهمانان ویژه حضور می‌داشته باشند. در گذشته شمار حاضرین در تالار کانگرس برای سخنرانی رییس جمهور به ۱۶۰۰ نفر هم رسیده بود.

اما به دلیل تدابیر برای جلوگیری از گسترش کروناویروس که تا هنوز نافذ است، در سخنرانی چهارشنبه شب آقای بایدن شمار افراد حاضر در تالار بسیار محدود خواهد بود و گفته می‌شود که شمار حاضرین حدود ۲۰۰ نفر خواهد بود.

به نمایندگی از دیوان عالی نه عضوی محکمۀ عالی امریکا تنها قاضی القضات جان رابرتس حضور خواهد داشت، به استثنای لوید آستن وزیر دفاع و انتونی بلینکن وزیر خارجه، باقی اعضای کابینۀ حکومت امریکا در تالار سخنرانی حضور نداشته و از خانه‌های شان این سخنرانی را دنبال خواهند کرد. جل بایدن، بانوی نخست امریکا نیز از خانه به این سخنرانی گوش خواهد داد.

برای سخنرانی آقای بایدن در کانگرس تدابیر شدید امنیتی در شهر واشنگتن نافذ شده است و شمار زیاد نیروهای امنیتی و پولیس برای تامین امنیت گماشته شده اند.

XS
SM
MD
LG