لینک های دسترسی

Breaking News

وقوع سه انفجار در غرب کابل؛ 'به دانش‌آموزان تلفات وارد شده است'


مقام‌های امنیتی طالبان از وقوع سه انفجار در ساحۀ دشت برچی از مربوطات حوزۀ ۱۸ امنیتی شهر کابل خبر داده و گفته اند که در این رویدادها ۱۷ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند و بیشتر به شاگردان دو نهاد آموزشی تلفات وارد شده است.

این انفجارها صبح روز سه‌شنبه ۱۹ مارچ (۳۰ حمل) در مقابل مکتب دولتی به نام "عبدالرحیم شهید" و کورس آموزشی "ممتاز" به وقوع پیوسته اند.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل، وقوع سه انفجار در این مکتب دولتی را تایید کرد و گفت که تا کنون شش نفر کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شده اند. او گفت که این آمار ابتدایی است و ممکن شمار تلفات افزایش یابد.

در همین حال، جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان، گفت که از محل این رویدادها، پنج جسد و ۲۰ زخمی به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

برخی از شاهدان گفته اند که شمار تلفات ناشی از این انفجارها، بیشتر از آمار ارایه شده از سوی طالبان است.

یک آموزگار مکتب "عبدالرحیم شهید" که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که این انفجارها زمانی به وقوع پیوست که دانش‌آموزان در حال بیرون شدن از مکتب بودند.

او مدعی شد که در این حملات، حدود ۳۰ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده اند. به گفتۀ وی، در حال حاضر، بسیاری از امبولانس‌ها مصروف انتقال اجساد و مجروحین به شفاخانه‌ها اند.

شفاخانۀ ایمرجنسی کابل گفته است که از محل این انفجارها، یک کشته و ده زخمی به این شفاخانه انتقال داده شده است. به گفتۀ این شفاخانه تمامی زحمی‌ها، از ۱۶ تا ۱۹ سال عمر دارند.

در این حال، طالبان مانع خبرنگاران به محل رویداد شده و افراد این گروه وسایل خبرنگاری برخی از آنان را ضبط کرده اند. شماری از خبرنگاران گفته اند که طالبان با این کار، می‌خواهند از پوشش رسانه‌ای این انفجارها و میزان تلفات دانش‌آموزان جلوگیری کنند.

در سال‌های اخیر، حملات بر نهادهای آموزشی به ویژه مکاتب دولتی و شفاخانه‌ها در ساحۀ شیعه نشین غرب کابل افزایش یافته است.

سال گذشته یک انفجار در مقابل مکتب سیدالشهدا در شهرک اتفاق دشت برچی به وقوع پیوست که در آن، ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر که بیشتر آن دانش‌آموزان دختر بودند، کشته شدند.

دو سال پیش نیز در اثر یک حملهٔ انتحاری بر مرکز تعلیمی کوثر - دانش در دشت برچی کابل ۱۸ نفر کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند. مسوولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته بود.

در یک حمله دیگر بر مرکز آموزشی موعود در دشت برچی ۴۰ نفر کشته و کم از کم ۶۷ نفر مجروح شدند. همچینن، در حمله بر شفاخانهٔ صد بستر نسایی و ولادی در ساحه دشت برچی کابل نیز ۱۴ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده بودند.

تا کنون مسوولیت حملات امروز در کابل را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما پیش از این، گروه داعش-شاخۀ خراسان مسوولیت اکثر حملات مرگبار در غرب کابل را به عهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG