لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در داخل یک مسجد در هرات؛ مجیب‌الرحمان انصاری کشته شد


مجیب‌الرحمان انصاری
مجیب‌الرحمان انصاری

مقام‌های محلی طالبان در هرات می‌گویند که در نتیجۀ یک انفجار در داخل مسجد گازرگاه شهر هرات دست کم ۱۸ نفر به شمول مجیب‌الرحمان انصاری، یکی از عالمان مشهور دینی این ولایت، کشته شده اند.

محمود شاه، سخنگوی قوماندانی امنیت هرات، به صدای امریکا گفت که در این انفجار حد اقل ۲۴ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

این انفجار که گفته می‌شود حملۀ انتحاری بوده، حوالی ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر روز جمعه دوم سپتمبر(۱۱ سنبله) در مسجد جامع گازرگاه این شهر به وقوع پیوست.

محمد شاه رسولی، سخنگوی قوماندانی امنیۀ طالبان برای این ولایت، به صدای امریکا گفت که این انفجار در هنگام نماز جمعه رخ ‌داده است.

برخی از رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده اند که در میان کشته‌شدگان این انفجار، برادر مجیب‌الرحمان انصاری نیز شامل است.

واکنش ها

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، کشته‌شدن مجیب‌الرحمان انصاری در هرات را نکوهش کرده و آن را یک "حملۀ بزدلانه" خوانده است.

آقای مجاهد ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان این انفجار، تاکید کرده است که عاملان این رویداد به "کیفر" خواهند رسید.

حامد کرزی، رییس جمهور اسبق افغانستان، در تویتی انفجار امروز در مسجدگازرگاه شهر هرات را تقبیح کرد.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان، نیز در صفحهٔ رسمی فیسبوک‌اش این حمله را محکوم کرده است.

عبدالله در این پیام گفته است که "دشمنان مردم افغانستان برای خلق فاجعه متاسفانه هیچ مرز و حد نمیشناسد. حمله بر مساجد و اماکن مذهبی و هدف قرار دادن مردم بیگناه جنایت بشری است که شدیداً آنرا محکوم میکنم."

صبغت الله احمدی، سخنگوی "جبههٔ مقاومت ملی افغانستان" در یک پیام فیسبوک، حمله بر مسجد را محکوم کرده گفته است که "جبهه‌ی مقاومت ملی افغانستان حمله‌ی انتحاری بر نمازگزاران مسجد گازرگاه هرات را به گونه‌ی شدید محکوم می کند. طالبان با تربیت تروریستان انتحاری کشور را کوره‌ی آتش ساخته اند که هیزمش مردم است."

تا کنون مسوولیت این انفجار را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما پیش از این، بسیاری از حملات مرگبار در بخش‌های افغانستان به ویژه انفجار در داخل مساجد را شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته بود.

طالبان پس از مسلط شدن مجدد بر افغانستان، همواره ادعا کرده که تامین امنیت سراسر یکی از دست آورد‌های عمدهٔ این گروه بوده است، اما در یک سال گذشته، ولایت‌های مختلف افغانستان به شمول کابل، شاهد حملات مرگبار بوده که شامل حملات انفجاری و انتحاری در مساجد نیز می شود.

مجیب‌الرحمان انصاری یکی از حامیان طالبان بود و اخیراً اظهارات تند و به شدت پرخاشگرانه با مخالفان حاکمیت این گروه داشت.

انصاری در "گردهمایی بزرگ علمای افغانستان" که اخیراً در کابل برگزار شده بود، گفت: "این امنیت و این نظام به آسانی به دست نرسید. اگر کسی در مقابل این نظام کوچک‌ترین حرکتی می‌کند...باید مجموع علمای سرتاسر افغانستان...با این فتوا صدا بلند بکنند؛ کسی‌که در مقابل حکومت اسلامی ما قد علم می‌کند باید سر زده شود و از بین برود."

این عالم مشهور دینی همچنان در زمان حکومت پیشین افغانستان چندین بار به گونۀ علنی مردم را به عدم حمایت از نظام آن وقت ترغیب کرده و حکومت به رهبری محمد اشرف غنی را فاسد و مقامات آن را "باغی" خوانده بود.

XS
SM
MD
LG