لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در کابل؛ طالبان از کشته شدن سه نفر خبر دادند


عکس آرشیف از انفجاری در شهر کابل
عکس آرشیف از انفجاری در شهر کابل

مسوولان امنیتی طالبان در ولایت کابل گفته اند که در اثر انفجار در مربوطات حوزه ۱۶ امنیتی شهر کابل، کم از کم سه نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده اند.

خالد زدران، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در شهر کابل، در یک پیام ایکس نگاشته است که این رویداد حوالی ساعت ۳:۵۰ عصر سه شنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) در اثر "انفجار ماین جابجا شده بر یک موتر نوع مرسیدز" به وقوع پیوست.

زدران گفته است که نیروهای پولیس به محل رویداد اعزام شده و به گفتۀ وی "یک فرد مشکوک" در پیوند با این انفجار بازداشت شده است.

تا اکنون مسوولیت این رویداد را هیچ فرد یا گروهی به دوش نگرفته، اما در نزدیک به دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، مسوولیت اکثر رویدادهای امنیتی و انفجارها را در آن کشور شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته است.

روز شنبه گذشته نیز انفجار در یک موتر مسافربری نوع کاستر در ساحۀ قلعه ناظر از مربوطات دشت برچی - ساحۀ عمدتاً هزاره نشین شهر کابل - منجر به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر دیگر شد که مسوولیت آن را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفت.

ملل متحد انفجار اخیر در دشت برچی را محکوم کرده و "خواستار پایان یافتن حملات هدفمند بر غیرنظامیان و محافظت بیشتر از جمعیت هزارهٔ افغانستان و حسابده قراردادن عاملان این حملات" شد.

شاخۀ خراسان داعش از چندین سال به اینسو، مسوولیت مرگبارترین حملات بر اماکن و اجتماعات مسلمانان شیعه، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان، به عهده است.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۲، حملات داعش که ظاهراً رقیب گروه طالبان پنداشته می‌شود، در این کشور ادامه یافته است، هرچند طالبان مدعی اند که داعش را در افغانستان سرکوب کرده اند.

چندی پیش سازمان ملل متحد گزارش داد که شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنان در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر است. ملل متحد گفته است که داعش در حدود ۱۳ ولایت افغانستان، کمپ های آموزشی و پناهگاه‌های امن دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG