لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به غنی: توافقنامۀ امریکا-طالبان را بررسی می‌کنیم


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در تماس تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در مورد تعهد ایالات متحده به ادامۀ مشارکت امریکا-افغانستان و روند صلح این کشور صحبت کرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو)با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای بلینکن حمایت قوی دپلوماتیک واشنگتن از روند صلح افغانستان و کمک به طرف‌های دخیل در مذاکره برای دست‌یافتن به تفاهم پایدار و عادلانۀ سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر را برجسته کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته است: "وزیر امور خارجه امریکا، نگرانی عمیق خویش را از افزایش خشونت ها و ترورهای هدفمند در افغانستان ابراز کرد و آنرا محکوم نمود."

آقای بلینکن همچنان گفته است که ایالات متحده توافقنامه‌ای را که در فبروری ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان امضا شد، بررسی می‌کند تا دیده شود که آیا طالبان به تعهدات شان مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات با مهفوم با حکومت افغانستان و دیگر طرف‌های ذیدخل، عمل کرده اند یا خیر.

اما وزارت مالیۀ ایالات متحده در یادداشتی به وزارت دفاع این کشور نگاشته است که شبکۀ القاعده در جریان سال ۲۰۲۰ در کنار و زیر حفاظت طالبان، در افغانستان قوت گرفته است.

در این یادداشت آمده است که القاعده روابط خود را با گروه طالبان از طریق شبکه‌ای از مشاورین و مربیون محکم‌تر کرده است؛ افرادی که در داخل صفوف طالبان جابجا شده و به آنان مشوره، رهنمود و کمک مالی فراهم می‌کنند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین از رهبران افغانستان خواسته است تا از این "فرصت تاریخی برای صلح" حمایت کرده و نیز بر حفظ دستآورد های دو دهۀ گذشته در زمینۀ حقوق بشر، آزادی‌های مدنی و نقش زنان در جامعه تاکید کرده است.

آقای بلینکن تعهد کرده است که در خصوص یک رویکرد جمعی برای حمایت از افغانستان با ثبات، دارای حاکمیت ملی، دموکراتیک و امن با حکومت افغانستان، متحدان ناتو و شرکای بین‌المللی مشورت و رایزنی خواهد کرد.

یک روز پیشتر، آقای بلینکن در نخستین کنفرانس خبری اش به صفت وزیر خارجۀ ایالات متحده به خبرنگاران گفت که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان که از سوی دونالد ترمپ گماشته شده بود، به وظیفه اش ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG