لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن در تلاش برای ادامهٔ آتش بس در غزه به مصر رسید


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده برای تقویت و اطمینان از دوام آتش بس بین اسراییل و حماس روز چهار شنبه ۲۶ می (پنجم جوزا‌) به مصر رسید.

آقای بلینکن یک روز پس از مذاکرات جدی با رهبران اسراییل و فلسطین به قاهره رسید. او در مصر با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و مقامات ارشد دیگر دیدار کرده و سپس غرض دیدار با عبدالله بن الحسین، پادشاه اردن به آن کشور سفر خواهد کرد.

آقای بلینکن مصر و اردن را به عنوان بازیگران اصلی تلاش برای ایجاد آرامش در منطقه توصیف کرد. هر دو کشور متحدان اصلی ایالات متحده استند که با اسراییل پیمان صلح دارند و اغلب به عنوان میانجی بین اسراییل و فلسطینیان فعالیت می کنند.

او به خبرنگاران گفت: "مصر نقش مهمی در تامین آتش بس داشت و اردن از مدت‌ها صدایی برای صلح و ثبات در منطقه بوده است."

وزیر خارجۀ ایالات متحده در دیدار با مقامات اسراییل و فلسطینی تعهد کرد که امریکا افزون بر کمک‌های قابل توجه، " حمایت بین المللی" را برای کمک به غزه جلب خواهد کرد، بدون اینکه این کمک‌ها در دسترس گروه حماس قرار گیرد.

در همین حال یحیی سنوار، رهبر حماس روز چهارشنبه ۲۶ می در غزه به خبرنگاران گفت که این گروه از کمک های بین المللی برای بازسازی غزه به شرطی که از جانب اسراییل نباشد، استقبال می کند. او تعهد کرد که هیچ پولی از کمک‌ها صرف حماس یا شاخه نظامی آن نخواهد شد.

او همچنین از آقای بلینکن به دلیل تلاش برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس انتقاد کرد و گفت: "آنان در تلاش گسترش انقسام فلسطینیان اند."

آقای بلینکن روز سه شنبه در دیدار با فلسطینی‌ها از بازگشایی قنسولگری ایالات متحده در بیت المقدس خبر داد؛ دفتری که از نظر تاریخی روابط دپلماتیک را با فلسطینیان برقرار می‌سازد.

تشکیلات این قونسلگری پس از انتقال سفارت ایالات متحده از تل ابیب به بیت المقدس توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا خورد ساخته شد و زیر نظر سفیر امریکا در اسراییل درآمد.

افزون بر آن آقای بلینکن ۴۰ میلیون دالر کمک اضافی به فلسطینیان را نیز اعلام کرد. که در مجموع اداره بایدن ۳۶۰ میلیون دالر کمک را به فلسطینیان متعهد شده است؛ کمک‌هاییکه در زمان ریاست جمهوری آقای ترمپ قطع شده بود.

اقای بلینکن در دیدار با محمود عباس رهبر فلسطین در رام‌الله بیان داشت که جو بایدن، رییس جمهور امریکا رویکرد متفاوتی نسبت به رییس جمهور ترمپ در معاملات خود با فلسطینی‌ها خواهد داشت.

سفر آقای بلینکن به منطقه بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای تحکیم و تمدید آتش‌بس میان اسراییل و حماس است که اواخر هفتۀ گذشته نافذ شد. جنگ ۱۱ روزه بین اسراییل و حماس باعث کشته شدن بیش از ۲۵۰ نفر، عمدتا فلسطینی‌ها، و ویرانی گسترده در غزه شد.

XS
SM
MD
LG